دادگاه انقلاب مهدی بهمن، داستان‌نویس و نگارگر منتقد حکومت، را به «اعدام» محکوم کرد

مهدی بهمن

اطلاعات رسیده به رادیو فردا حاکی است که مهدی بهمن، داستان‌نویس و نگارگر، که در جریان اعتراضات سراسری اخیر بازداشت شد، از سوی دادگاه انقلاب تهران به «اعدام محکوم شده است».

به گفته منابع مطلع، مهدی بهمن در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی عموزاد محاکمه و به «اعدام محکوم شده است».

آقای بهمن روز ۱۹ مهر در میانه اعتراضات سراسری در ایران به دنبال مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ۱۳ اسرائیل بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین، زیر نظر وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، منتقل شد.

هنوز از اتهام‌های مطرح‌شده در پرونده آقای بهمن اطلاعی در دست نیست.

با این حال، کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان نیز روز پنج‌شنبه ۸ دی ضمن انتشار این خبر نوشت که او در جلسه دادگاه از حق داشتن وکیل تعیینی محروم بوده است.

مهدی بهمن نویسنده مجموعه داستان «سرمای استخوان‌سوز» است که به دلیل سانسور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار در ایران را دریافت نکرد. این اثر داستانی سال ۲۰۱۹ در آمستردام توسط نشر روناک منتشر شد.

آقای بهمن همچنین پژوهشگر حوزه تقریب ادیان است و کتاب‌های تورات، زبور و انجیل را تذهیب کرده است.

سازمان حقوق‌بشر ایران، مستقر در اسلو، اعلام کرده است که دست‌کم ۱۰۰ تن از معترضان بازداشت‌شده در خطر صدور یا اجرای احکام اعدام قرار دارند.

ایران از روز ۲۶ شهریور در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران صحنه اعتراضات گسترده‌ای بوده که با سرکوب خشونت‌بار نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی مواجه شده است.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی تاکنون محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، دو نفر از معترضان را به دنبال دادگاه‌هایی شتابزده و بدون رعایت ضوابط دادرسی عادلانه اعدام کرده که این اقدام خشم عمومی را در ایران برانگیخته و بسیاری از کشورهای جهان نیز آن را محکوم کرده‌اند.