دانمارک و نروژ استفاده از واکسن آسترازنکا را به طور موقت متوقف کردند

مقامات دانمارک روز پنج‌شنبه ۲۱ اسفند اعلام کردند به دلیل گزارش‌هایی مبنی‌بر بروز عوارض جدی از جمله لختگی خون در برخی دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا، استفاده از این واکسن تا دو هفته تعلیق شده است.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که یک‌نفر در دانمارک پس از دریافت واکسن آسترازنکا جان باخته و به نگرانی و تردید مقامات این کشور در مورد استفاده از این واکسن بریتانیایی-سوئدی دامن زده است.

هنوز آماری در رابطه با افرادی که دچار لختگی خون شدند، منتشر نشده است اما اتریش نیز به دلایلی مشابه استفاده از آسترازنکا را متوقف کرده است؛ مقامات این کشور از شناسایی و ثبت عوارض جدی از جمله اختلالات انعقادی خون و آمبولی ریه در شماری از دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا خبر داده‌اند.

در همین حال، وزیر بهداشت دانمارک، در توئیتی تاکید کرد که نتیجه‌گیری قطعی در این‌باره فعلا امکان‌پذیر نیست و موارد گزارش‌شده نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر است.

به دنبال اقدام پیشگیرانه دانمارک و اتریش، مقامات نروژ هم روز پنج‌شنبه اعلام کردند تا روشن شدن نتایج بالینی جدید، استفاده از این نوع واکسن کرونا را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در می‌آورند.

آژانس دارویی اروپا روز چهارشنبه اعلام کرده بود تاکنون هیچ شواهدی مبنی‌بر ارتباط واکسن آسترازنکا با بروز عوارض مرگبار در افرادی که این واکسن را زده‌اند، به دست نیامده است.

ماه گذشته، مسئله عدم پایبندی شرکت داروسازی آسترازنکا به تعهداتش در تامین و تحویل به‌موقع محموله‌های واکسن کرونا به اتحادیه اروپا و اختلال در روند واکسیناسیون شهروندان اروپایی، مناقشه‌برانگیز شد.

با استفاده از گزارش سایت الجزیره و گاردین/ آ.ت/ ک.ر