همسر معاون رئیسی «مهم‌ترین چهره» در تخریب بافت تاریخی شیراز معرفی شد

محمدرضا رضازاده، همسر انسیه خزعلی، معاون زنان دولت ابراهیم رئیسی

همزمان با آغاز تخریب بافت تاریخی شیراز، روزنامه سازندگی در گزارشی از نقش مهم همسر انسیه خزعلی، معاون ابراهیم رئیسی، در این طرح خبر داد.

در این گزارش که با عنوان «هراس شیراز» در روز پنج‌شنبه، ۲۰ بهمن، منتشر شد از محمدرضا رضازاده، شوهر انسیه خزعلی، معاون زنان و امور خانواده دولت سیزدهم، به‌ عنوان «نخستین و مهم‌ترین چهره» در پروژه تخریب بافت تاریخی شیراز نام برده شده است.

بر اساس این گزارش، آقای رضازاده از زمان استانداری فارس، همکاری خود را با «تولیت آستان احمدابن موسی و سید علاءلدین حسین» آغاز کرده بود و بر اساس اعلام خود در پاییز ۱۴۰۰ با جلب رضایت عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و رستم قاسمی، وزیر وقت راه و شهرسازی، درخواست تخریب بافت تاریخی شیراز را به ابراهیم رئیسی منتقل کرده است.

بیشتر در این باره: «نگرانی‌های شدید» از شروع تخریب بافت تاریخی شیراز با مجوز ابراهیم رئیسی

روزنامه شرق اواسط بهمن امسال در گزارشی درباره از سر گرفته شدن این طرح پس از چند سال توقف در پی موافقت ابراهیم رئیسی در سفر استانی پاییز پارسال هشدار داده بود.

به‌ گفته محمدمهدی کلانتری، رئیس پویش حفظ بافت تاریخی شیراز در فاز نخست طرح ۵۷ ‌هکتاری با عنوان طرح «توسعه حرم شاهچراغ‌» دست‌کم ۶۰ پلاک از این منطقه تخریب می‌شود.

آقای کلانتری از این اقدام دولت با عنوان «تصاحب» این خانه‌ها نام برده و افزوده بود: «این خانه‌ها متری ۱۰ ‌میلیون تومان از مردم خریده شده و قرار است تبدیل به قبرهایی سه‌طبقه شود و در آینده گران‌تر به مردم فروخته شود.»

در واکنش به هشدارها و انتقادها به پیامدهای جبران‌ناپذیر پروژه تخریب بافت تاریخی شیراز، همسر انسیه خزعلی پیشتر مدعی شده بود که او و کسانی که در اجرای این پروژه نقش داشته‌اند، «مخالفان واقعی ســوداگری و تراکم‌فروشی» هستند.

پیش از این، خبر حضور پسر انسیه خزعلی در کانادا بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت و حتی برخی از حامیان اصول‌گرایان نیز خواستار استعفای خانم خزعلی، معاون ابراهیم رئیسی، شدند، امری که تاکنون محقق نشده است.