بازداشت یک شهروند آمریکایی- ایرانی در پاکستان

آژانس تحقیقات فدرال پاکستان از بازداشت یک شهروند آمریکایی- ایرانی به جرم ورود غیرقانونی به پاکستان خبر داد.

وب‌سایت روزنامه «داون» که اخبار پاکستان را پوشش می‌دهد، روز یک‌شنبه، ۲۳ خرداد نام این فرد را «سیروس اسماعیل‌زاده» اعلام کرده و نوشته است که او هفته پیش به صورت غیرقانونی از مرز پاکستان عبور کرده و در زمان بازداشت در هتلی در کراچی به سر می‌برده است.

این شهروند ۵۴ ساله ایرانی-آمریکایی در بازجویی‌ها اعتراف کرده است که به دلیل نداشتن پاسپورت ایرانی و آمریکایی، مجبور بوده که برای دریافت خدمات کنسولگری ایالات متحده آمریکا به پاکستان بیاید و به همین دلیل به صورت غیرقانونی و قاچاقی وارد پاکستان شده است.

آقای اسماعیل‌زاده هم‌چنین گفته است که سال ۱۳۵۷ در حالی که ۱۲ سال داشته با خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرده اما پس از سفر به ایران در سال ۱۳۷۴ ازدواج کرده و سه سال بعد از همسر ایرانی خود جدا شده و به آمریکا بازگشته است.

این شهروند ایرانی-آمریکایی دلیل سفر دوباره خود به ایران در پاییز سال گذشته را انجام کارهای قانونی لازم برای استرداد خانه مصادره‌ای پدرش عنوان کرده و گفته است که به دلیل شکایت پدر همسر سابقش و صدور حکم ممنوع‌الخروجی، پاسپورت ایرانی از سوی قاضی پرونده تا زمان برگزاری دادگاه توقیف شده بود.

آقای اسماعیل‌زاده هم‌چنین ادعا کرده که گذرنامه آمریکایی خود را در جریان این سفر گم کرده و مجبور شده برای خروج از ایران به صورت قاچاقی وارد پاکستان شود تا بتواند به عنوان شهروند آمریکا، از کنسولگری این کشور در کراچی خدمات دریافت کند.

به گفته سخنگوی آژانس تحقیقات فدرال پاکستان، کنسولگری آمریکا در کراچی یک گذرنامه اضطراری یک ساله برای این متهم صادر کرده و تحقیقات درباره نحوه ورود غیرقانونی آقای اسماعیل‌زاده ادامه دارد.

نظام حقوقی ایران موضوع دوتابعیتی بودن شهروندان ایرانی را به رسمیت نمی‌شناسند و در حال حاضر تعدادی از این شهروندان از جمله شهروندان دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی با اتهام‌هایی چون جاسوسی و اخلال در امنیت کشور در زندان‌های ایران دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند.