«هر سال ۴۰ تا ۶۰ هزار نفر» به تعداد معلولان ایران اضافه می‌شود

به گفته رئیس سازمان بهزیستی، سالانه بین ۴۰ تا ۶۰ هزار نفر به آمار معلولان ایران اضافه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی‌محمد قادری سوم دی در جلسه‌ای دلیل معلولیت این جمعیت بزرگ را «تصادف» اعلام کرد و گفت که از ۳۰۰ هزار تصادفی که هر سال تصادف رخ می‌دهد، ۱۷ هزار نفر فوت می‌کنند و بین ۴۰ تا ۶۰ هزار معلول که حدود ۲۵۰۰ نفر از آن‌ها ضایعه نخاعی هستند به جمعیت معلولان کشور افزوده می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی در آمار معلولان کشور به شمار کودکانی که با معلولیت به دنیا می‌آیند، اشاره‌ای نکرده است. این در حالی است که با توجه محدودیت‌های ایجادشده درباره غربالگری جنین در ماه‌های گذشته، بسیاری از متخصصان و کارشناسان درباره افزایش تعداد نوزادانی که با معلولیت به‌دنیا می‌آیند هشدار داده‌اند.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ایران، در جهت افزایش جمعیت به هر قیمت و کیفیتی، اواخر خرداد دستورالعمل اجرای ماده ۵۳ قانون موسوم به «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را ابلاغ کرد که بر اساس آن غربالگری جنین در ایران محدود شد.

بر اساس این دستورالعمل، مادران باردار کمتر از ۳۵ سال که سابقه تولد فرزند دارای مشکلات ژنتیکی و سندروم داون ندارند، غربالگری نمی‌شوند، اما زنان بالای ۳۵ سال و کسانی که سابقه زایمان فرزندی با مشکلات ژنتیکی یا سندروم داون دارند، غربالگری می‌شوند.

بر اساس این دستورالعمل همچنین «مباشرت یا معاونت در سقط جنین جرم‌انگاری دارد و برای فرد خاطی جرایم سنگین در نظر گرفته می‌شود».

ابلاغ این دستورالعمل با انتقادهای گسترده‌ای همراه شد، از جمله پنجاه تشکل علمی پزشکی در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت ایران، این دستورالعمل را «مغایر اصول اخلاقی و قانونی» اعلام کردند و خواستار لغو آن شدند.

این تشکل‌ها از وزیر بهداشت خواسته بودند که با تشکیل یک «شورای موثق علمی با حضور نمایندگان جامعه پزشکی و حقوقی» زمینه «رفع فوری آسیب‌های پزشکی فنی، اخلاقی و حقوقی این دستورالعمل» را فراهم و از «بدعت‌گذاری در نظام پزشکی و سلامت کشور» جلوگیری کند.