فعال حوزه کشاورزی: محصولات صادراتی برگشت‌خورده در داخل کشور مصرف می‌شوند

یک فعال حوزه کشاورزی با اشاره به برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادراتی ایران از کشورهای مختلف،‌ گفته است: « معمولا این محصولات کشاورزی در داخل کشور مصرف می‌شوند».

حیدر ساکن برجی، رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد، روز یک‌شنبه، پنجم دی در گفت‌وگو با وب‌سایت تجارت‌نیوز، با اشاره به اینکه با ماجراهای اخیر حوزه صادرات فعلا کل محصولات کشاورزی «زیر سوال رفته»، گفته است مسئولان باید در زمینه واردات سم دقت می‌کردند.

پس از توقف واردات کیوی از سوی هند، فلفل از سوی روسیه، روز گذشته خبر ممنوعیت واردات سیب‌زمینی ایران به دو کشور ترکمنستان و ازبکستان منتشر شد. این کشورها استفاده از سموم پرخطر و باقی ماندن آن‌ها در محصول نهایی را که برای سلامت انسان خطرناک است به‌عنوان دلیل ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی ایران عنوان کرده‌اند.

محمدرحیم نیازی، عضو هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی، روز یک‌شنبه با اشاره به «تقلب» در تولید و کیفیت سموم چینی گفته است که «مافیای اقتصادی» برای متوقف کردن صادرات غیرنفتی و بی‌اعتبار کردن محصولات داخلی برنامه‌ریزی کرده‌اند.

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود اخیرا اعلام کرده بود که ۲۳ درصد از سموم مصرف‌شده در کشور که بیشتر آن از چین وارد می‌شود، «پرخطر» است.