توفان دوریان به سواحل کارولينا در شرق آمريکا رسيد

دیتون بیچ در ایالت فلوریدا

توفان دوریان بعداز ظهر پنجشنبه به وقت شرقی آمریکا به سواحل ایالت کارولینای جنوبی رسيد.

امروز سرعت بادهای پایدار توفان دوریان به حدود ۱۷۵ کیلومتر در ساعت کاهش یافته و در نتیجه در دسته دوم توفندها می گنجد. با این وجود در صورت نزدیک شدن گستره آن به سطح زمین می تواند خسارات شدیدی به بار بیاورد.

بیشتر در این باره: توفان دوریان؛ ۷۰ هزار نفر در باهاما برای بقا به کمک‌های فوری نیاز دارند


مرکز توفان شناسی آمریکا گفت در صورت همزمان شدن ورود این توفند با مد دریا ارتفاع امواج در سواحل کارولینا ممکن است به حدود ۲.۵ متر برسد.

روی کوپر ، فرماندار کارولینای شمالی نسبت به خسارات احتمالی این توفنده به هنگام عبور از این ایالت هشدار داده است. ولی وی با این حالی تاکید که نیروهای امدادی آمده اند.

پیش‌بینی‌ها حاکی است که مرکز این توفنده به ویلمینگتن در ایالت کارولینای برخورد خواهد کرد.

اوايل روز پنجشنبه روی کوپر به ساکنان کارولینای شمالی هشدار داد که فارغ از اینکه طوفان به سطح زمین نزدیک شود یا نه عبور توفند دوریان از منطقه خسارات شدیدی برجا خواهد گذاشت.

فرماندار کارولینای شمالی دستور تخلیه مردم از جزایر ساحلی این ایالت را صادر کرده ولی مقامات مسئول نمی توانند مردم را به ترک منازل خود مجبور کنند. در حال حاضر بیش از هزار نفر از ساکنان مناطقی که در مسیر توفند هستند به سرپناه های امن منتقل شده اند.

به گفته فرماندار کارولینای شمالی پیش بینی های هواشناسی نشان می دهد که تحت تاثیر وزش توفند دوریان حدود ۲۵ سانتی متر باران خواهد بارید و سرعت باد در مناطق ساحلی به حدود ۱۶۰ کیلومتر خواهد رسید. به گفته او احتمالا شبکه برق رسانی دچار مشکل خواهد شد و صدها هزار نفر بدون برق خواهند ماند.

طبق گزارش هایی که صبح پنجشنبه به وقت محلی در آمریکا منتشر شد در حال حاضر یبش از ۲۰۰ هزار خانه و مرکز اقتصادی در سواحل جنوب شرقی آمریکا برق ندارند. بخش اعظم این موارد در ایالت کارولینای جنوبی هستند.

مسئولین شرکت برق منطقه ای می گویند با گسترش دامنه توفند دوریان برق رسانی به بیش از ۷۰۰ هزار خانه در کارولینای جنوبی و شمالی قطع خواهد شد.

مقامات محلی در ناحیه ساحلی نورث میرتل در ایالت کارولینای جنوبی می گویند بارش شدید باران و بالاآمدن سطح آب اقیانوس احتمال جاری شدن سیل را افزایش داده است.

همزمان اداره حمل و نقل ایالت ویرجینیا نیز ضمن اعلام آماده باش گفت برای کمک به مسافرت و تردد شهروندان در شرایط بد جوی منطقه آمادگی دارد.

به گفته این اداره از بعد از ظهر پنجشنبه تا روز جمعه باد شدید، بارش سنگین و احتمال جاری شدن سیل در نواحی ساحلی رفت و آمد در جاده ها را دشوار خواهد کرد.

رالف نورتهم، فرماندار ایالت ویرجینیا نیز در آستانه ورود توفند دوریان به منطقه وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

برایان کمپ، فرماندار ایالت جورجیا نیز دستور تخلیه مردم ساکن نواحی ساحلی این ایالت را که از توفند دوریان در امان ماند لغو کرده است. اکثر ساکنان نواحلی ساحلی این ایالت که جمعیت آن بالای ۵۰۰ هزار نفر است ترجیح داده بودند در خانه بمانند.

توفند دوریان در روزهای گذشته به باهاما خسارات شدیدی وارد کرد و حداقل ۲۰ قربانی به جا گذاشت.

با استفاده از رویترز و سی ان ان؛ ش.ر