فعال حوزه دارو: خودکفایی دروغ است، داروهای چینی را به اسم تولید داخل می‌فروشند

نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو ادعای برخی مسئولان دولتی در مورد خودکفایی در تولید داخلی مواد اولیه داروها را «دروغ» خوانده و گفته است که ۸۰ تا ۹۰ درصد این مواد از هند و چین وارد کشور می‌شود.

مجتبی بوربور روز یک‌شنبه، ۱۲ دی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا درباره داروهای ساخته‌شده نیز گفت این داروها بیشتر از از اروپا، آمریکا و کشورهای معتبر و پس از آن هند و ترکیه وارد می‌شود و داروهای ساخته‌شده چینی با عنوان «ساخت داخل» به فروش می‌رسند.

او همچنین با انتقاد از سیاست‌های وزارت بهداشت در واردات دارو و مواد اولیه، درباره افزایش قیمت انواع دارو در سال آینده ابراز نگرانی کرده است.

آقای بوربور از جمله پیامدهای اقدامات «سلیقه‌ای» وزارت بهداشت را کاهش چشمگیر واردات دارو اعلام کرده و گفته است که میزان واردات داروی ساخته‌شده از ۱.۱ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ به ۷۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

افزایش قیمت دارو و کمبود و نبود برخی اقلام در مقاطع مختلف زمانی و ایجاد بازار سیاه برای آن‌ها در ماه‌های گذشته بسیاری بیماران و خانواده‌های آن‌ها را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.

در همین حال زمزمه‌ها درباره احتمال حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ باعث جهش دوباره قیمت بسیاری از اقلام دارویی شده است.