پلیس بریتانیا:‌ مظنونان حمله به پوریا زراعتی احتمالاً اهل اروپای شرقی‌ هستند

پوریا زراعتی، مجری شبکه «ایران اینترنشنال»

پلیس بریتانیا می‌گوید احتمال می‌رود افراد مظنون به حمله با سلاح سرد به پوریا زراعتی، مجری شبکه «ایران اینترنشنال»، از شهروندان اروپای شرقی‌ بوده و یکی از آنها هم احتمالاً با آلبانی ارتباط دارد.

به گزارش روزنامه گاردین، بر اساس اعلام پلیس بریتانیا مظنونان احتمالاً برای انجام این حمله «اجیر» و اندکی پیش از حمله وارد بریتانیا شده‌ بودند.

بازرسان بریتانیایی می‌گویند در حال بررسی ارتباط احتمالی یکی از این مظنونان با کشور آلبانی هستند.

ماه پیش پوریا زراعتی، مجری شبکه «ایران اینترنشنال»، در خارج از خانه‌اش در لندن با چاقو زخمی شد.

بیشتر در این باره: مجری شبکه ایران اینترنشنال در لندن هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفت

پلیس لندن اعلام کرد که کارآگاهان بر این باورند که در این حمله سه مظنون دخیل بودند که ساعاتی پس از حمله، بریتانیا را ترک کردند.

پلیس متروپلیتن سپس در بیانیه‌ای اعلام کرد که توانسته یک خودروی مرتبط با این حمله را کشف کند.

پلیس کمی بعد اعلام کرد:‌ «از آنجایی که قربانی، یک روزنامه‌نگار در یک سازمان رسانه‌ای فارسی‌زبان مستقر در بریتانیا است و پیش از این تهدیدهایی علیه این گروه از روزنامه‌نگاران صورت گرفته بود، این حادثه توسط افسران متخصص فرماندهی ضد تروریسم پلیس متروپلیتن در حال بررسی است».

به باور منابع غربی، افراد پشت این حمله به نیابت از جمهوری اسلامی ایران مرتکب چنین جنایتی شده‌اند.

به گفته پلیس مبارزه با تروریسم و سرویس‌های امنیتی بریتانیا، این حمله تازه‌ترین نمونه از اقدامات حکومت ایران برای انجام خشونت علیه منتقدان خود در خاک کشورهای غربی به شمار می‌آید.

با این وجود کاردار سفارت جمهوری اسلامی در بریتانیا دخالت دولت ایران در این حمله را رد کرده است.

پس از این حمله به پوریا زراعتی، سازمان گزارشگران بدون مرز از دولت بریتانیا خواست تا از خبرنگاران ایرانی که هدف سرکوب «خصمانه» جمهوری اسلامی‌اند، بهتر محافظت کند.

بیشتر در این باره: گزارشگران بدون مرز از بریتانیا خواست از روزنامه‌نگاران ایرانی «بهتر محافظت کند»

بازرسان ضد تروریسم می‌گویند از سال ۲۰۲۲، مجموعه‌ای از توطئه‌ها برای «ربودن یا حتی کشتن... افرادی که دشمن رژیم ایران تلقی می‌شوند» توسط شماری واسطه‌ها طراحی و تا حد زیادی خنثی شده است.

به گفته این بازرسان در تمامی این موارد برای تمام واسطه‌ها، پول حرف اول را می‌زند؛ « چرا خودتان این جرم را مرتکب شوید وقتی می‌توانید یک مجرم سازمان‌یافته را استخدام کنید تا به نیابت از شما این کار را انجام دهد و به شما فرصت انکار بدهد».

مقامات آمریکایی همچنین می‌گوید شاهد اقداماتی با هدایت ایران و با استفاده از الگوهای مشابه‌اند که طی آن افراد مجرم از اروپای شرقی برای انجام ترورعلیه مخالفان جمهوری اسلامی استخدام می‌شوند.