دو سوم نیروگاه‌های برقی ایران که پارسال راه‌اندازی شده کم‌بازده هستند

گزارش سالانه وزارت نیرو نشان می‌دهد که دو سوم نیروگاه‌های برقی که طی سال گذشته راه‌اندازی شده، راندمان بسیار پایینی دارند.

همچنین در آمارهای جدید وزارت نیرو، آمارهای رشد سالانه ظرفیت تولید برق به صورت چشمگیری دست‌کاری و تحریف شده است.

این گزارش که روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین در سایت وزارت نیرو منتشر شده، مدعی شده است که طی سال گذشته بیش از ۴ هزار مگاوات نیروگاه جدید راه‌اندازی شده و ظرفیت تولید برق کشور به حدود ۹۱ هزار مگاوات رسیده است. این در حالی است که آرشیو آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد که در پایان اسفند سال ۱۴۰۰ ظرفیت نیروگاه‌های برقی ایران نزدیک ۸۸ هزار مگاوات بوده و طی سال گذشته کمتر از سه هزار مگاوات نیروگاه جدید راه‌اندازی شده است.

به هر صورت، آمارهای جدید وزارت نیرو نشان می‌دهد که ۲۵۴۵ مگاوات از نیروگاه‌هایی که پارسال راه‌اندازی شده، از نوع گازی بوده است.

راندمان این نیروگاه‌ها تنها ۳۲ درصد است، در حالی که راندمان نیروگاه‌های پیشرفته از نوع چرخه ترکیبی در جهان بین ۴۵ تا ۶۰ درصد است.

ایران طی یک دهه گذشته تبدیل نیروگاه‌های گازی و بخاری به چرخه ترکیبی را هدف‌گذاری کرده بود، اما پیشرفتی در این زمینه نداشته و طی سال گذشته نیز بنابر ادعای وزارت نیرو تنها ۱۳۴۶ مگاوات نیروگاه چرخه ترکیبی راه‌اندازی شده است.

ایران برای جلوگیری از کسری برق، سالانه نیاز به راه‌اندازی ۵ هزار مگاوات نیروگاه برقی جدید یا تبدیل نیروگاه‌های بخاری و گازی خود به نوع چرخه ترکیبی دارد. آمارهای وزارت نیرو حاکی است که به خاطر عدم تحقق رشد کافی تولید برق، پارسال واردات برق کشور ۲۸ درصد افزایش یافته و صادرات برق ۱۳ درصد افت کرده است.

با استفاده از گزارش وزارت نیرو، رادیو فردا. د.خ