مراسم تحلیف امانوئل مکرون به عنوان رئیس جمهور فرانسه برگزار شد

امانوئل مکرون پس از پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

امانوئل ماکرون در مراسم تحلیف خود برای دومین دوره ریاست جمهوری قول داد که «فرانسه‌ای قوی‌تر» بسازد و از «روشی جدید برای حکومت‌داری» استفاده کند.

آقای مکرون روز شنبه، ۱۷ اردیبهشت، در سخنرانی خود در کاخ الیزه گفت: «من قول می‌دهم سیاره‌ای بسازم که بیشتر قابل زندگی باشد و فرانسه‌ای که زنده‌تر و قوی‌تر باشد.»

امانوئل مکرون پنج سال پیش با ورود به کاخ الیزه، نام خود را به عنوان جوان‌ترین رهبر فرانسه بعد از ناپلئون بناپارت در تاریخ ثبت کرد.

او با پیروزی دوباره در انتخابات اخیر، اولین رئیس‌ جمهوری فرانسه در ۲۰ سال گذشته پس از ژاک شیراک به شمار می‌رود که برای دومین بار در این مقام ابقا می‌شود.

اولین دوره از ریاست جمهوری آقای مکرون نیمه شب روز ۱۳ ماه مه یعنی هفته آینده رسما به پایان می‌رسد.

انتظار می‌رود که امانوئل مکرون هفته آینده در آغاز دور دوم از ریاست خود نخست وزیر جدیدی را به عنوان جانشین ژان کاستس انتخاب کند.

او دور دوم کار خود در کاخ الیزه را در حالی آغاز خواهد کرد که در داخل و خارج کشور با چالش‌هایی جدی روبه‌روست و پیروزی ضعیف‌تر و کم‌فروغ‌تر او بر مارین لوپِن، نامزد دست راستی، را می‌توان نمودی از شکست‌ پروژه‌های سیاسی و اجتماعی او و تفاهم ضعیف جامعه نسبت به اجرایی‌ شدن این پروژه‌ها دانست.