ابراز امیدواری اردوغان نسبت به تصویب عضویت فنلاند در ناتو

رئیس جمهوری ترکیه با همتای فنلاندی خود دیدار کرد

رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید امیدوار است روند تصویب عضویت فنلاند در ناتو در پارلمان ترکیه، تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه مه امسال انجام شود.

رجب طیب اردوغان روز جمعه ۲۶ اسفند در نشست خبری مشترک با همتای فنلاندی خود گفت: «برای تداوم «حمایت مقتدرانه» فنلاند از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا اهمیت قائل هستیم.» ترکیه دهه‌هاست که برای پیوستن به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا تلاش می‌کند.

در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد اردیبهشت امسال درخواست عضویت در ناتو را ارائه کرده‌اند؛ موضوعی که ترکیه با آن مخالفت کرده و خواهان استرداد اعضای گروه تروریستی «پ‌ کا کا» و افراد دخیل در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ علیه دولت ترکیه از این کشورها شده بود.

برای تأیید عضویت این دو کشور در ناتو، همه پارلمان‌های ۳۰ کشور عضو ناتو باید موافقت خود را اعلام کنند.

آقای اردوغان در اظهارات روز جمعه خود افزود که چگونگی پیشرفت فرآیند عضویت سوئد در ناتو نیز مستقیماً با گام‌هایی که آن کشور برمی‌دارد، مرتبط خواهد بود: «مذاکرات با سوئد را بر اساس اصول اتحاد و رویکرد خود در مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد.»

او گفت ترکیه فهرست «۱۲۰ تروریست» را به سوئد داده و خواهان استرداد این افراد است و بدون تحویل تروریست‌ها، امکان ندارد آنکارا در رابطه با سوئد رویکردی مثبت اتخاذ کند.

آقای اردوغان روز چهارشنبه نیز اعلام کرده بود کشورش ممکن است به زودی با درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو موافقت کند. مقامات ترکیه پیشتر گفته بودند که بخت فنلاند برای پیوستن به ناتو بیش از سوئد است.

بیشتر در این باره: رئیس جمهور فنلاند درباره عضویت این کشور در ناتو با اردوغان دیدار می‌کند