اتحادیه اروپا برنامه‌ای برای تمدید قرارداد خرید واکسن آسترازنکا ندارد

تاکنون بریتانیا بخش عمده‌ای از واکسن تولیدی شرکت آسترازنکا را خریداری کرده است.

کمیسر اتحادیه اروپا در امور بازار داخلی می‌گوید این اتحادیه برنامه‌ای برای تمدید سفارش خرید واکسن کرونا از شرکت آسترازنکا ندارد.

تری برتون روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت در گفت‌وگو با رادیو «فرنس اینتر» فرانسه گفت ما بعد از ژوئن (ماه آینده) برنامه‌ای برای تمدید سفارس خرید از شرکت سوئدی‌-بریتانیایی آسترازنکا نداریم.

اظهارات آقای برتون درباره عدم تمایل این اتحادیه جهت خرید بیشتر واکسن آسترازنکا یک روز بعد از قرارداد اتحادیه اروپا برای خرید ۱.۸ میلیارد دوز واکسن فایزر‌بیو ان‌تک تا سال ۲۰۲۳ اعلام شده است.

دو هفته پیش اتحادیه اروپا به خاطر عدم پایبندی شرکت آسترازنکا به تعهدات خود جهت تامین واکسن ۲۷ عضو اتحادیه اروپا طبق قرارداد، از این شرکت شکایت کرد.

واکسن آسترازنکا برای کشورهای اروپای مرکزی و فقیر از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که در مقایسه با واکسن فایزر هم ارزان است و هم شرایط استفاده از آن آسان است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد با این‌حال، تاخیر در تامین واکسن مورد نیاز اتحادیه اروپا بر اساس قرارداد، این اتحادیه را ناامید کرده است.

تاکنون بریتانیا بخش عمده‌ای از واکسن تولیدی این شرکت را خریداری کرده است. این کشور با واکسیناسیون بیش از ۵۱ میلیون شهروند خود، در صدر کشورهای اروپایی قرار گرفته است. از لحاظ شمار واکسیناسیون شهروندان، کشورهای آلمان، ترکیه، فرانسه، ایتالیا و روسیه در رده‌های بعدی اروپا قرار دارند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و یورونیوز/د.خ/ک.ر