سقوط ۸۴ درصدی درآمدهای صادرات انرژی روسیه به اتحادیه اروپا

تازه‌ترین آمارها از صادرات انرژی روسیه به اتحادیه اروپا نشان از سقوط سهمگین درآمدهای روسیه از محل صادرات زغال‌سنگ، نفت، محصولات نفتی و گاز روسیه به این اتحادیه دارد.

آمارهای جدید مرکز پژوهش‌های انرژی و هوای پاک در سالگرد تهاجم نظامی کرملین به اوکراین، نشان می‌دهد درآمد روزانه صادرات انرژی روسیه به اتحادیه اروپا از ۷۲۵ میلیون یورو در روزهای ابتدایی تهاجم در اواخر فوریه پارسال به حدود ۱۱۵ میلیون یورو در هفته گذشته رسیده است.

فوریه پارسال ۶۶ درصد از درآمدهای صادرات انرژی روسیه از اتحادیه اروپا تامین می‌شد، اما این رقم هم‌اکنون به ۱۹ درصد کاهش یافته است. کل درآمدهای روزانه صادرات انرژی روسیه به بازارهای جهانی نیز از ۱.۱ میلیارد دلار به ۶۵۰ میلیون یورو سقوط کرده است.

هم‌زمان، فاتح بیرول رئیس اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی روز پنج‌شنبه ۴ اسفند با انتشار توئیتی از شکوفایی انرژیهای پاک در اتحادیه اروپا از زمان اعمال تحریم‌ها علیه روسیه خبر داد.

او گفت سهم روسیه از مصرف گاز اتحادیه اروپا از ۴۰ درصد به زیر ۱۰ درصد رسیده، اما رشد تولید انرژی‌های بادی و خورشیدی ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی ۴۱ درصد شتاب گرفته و فروش خودروهای برقی رشدی ۱۵ درصدی داشته و نهایتا تولید گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا نیز پارسال ۲.۵ درصد کاهش یافته است.

با استفاده از گزارش های مرکز پژوهش های انرژی و هوای پاک، توئیت بیرول. د.خ