اتحادیه اروپا دو شرکت بزرگ خودروسازی آلمان را یک میلیارد دلار جریمه کرد

کمیسیون اروپا روز پنج‌شنبه ۱۷ تیرماه دو شرکت بزرگ خودروسازی آلمان شامل فولکس واگن و «ب‌‌ام‌و» را به پرداخت یک میلیارد دلار (برابر با ۸۷۵ میلیون یورو) جریمه نقدی محکوم کرد.

گزارش‌ها حاکی است که این خودروسازان آلمانی به اتهام «تبانی» برای محدود کردن توسعه و گسترش سیستم‌های کنترل گازهای آلاینده محکوم شده‌اند.

شرکت دایملر به دلیل همکاری با کمیته حقیقت‌یاب و افشاگری درباره وجود این کارتل موفق شد مصونیت بروکسل و کمیسیون اروپا را به‌دست آورد و از پرداخت جریمه نقدی ۷۲۷ میلیون یورویی معاف شود.

گروه فولکس واگن در بخش تولید آئودی و پورشه با پرداخت بیش از پانصد میلیون یورو جریمه موافقت کرده است و مدیران ب‌ام‌و نیز اعلام کردند مابقی مبلغ جریمه را پرداخت خواهند کرد.

این نخستین‌بار است که کمیسیون اروپا، خودروسازان را به دلیل قصور در استفاده از فناوری پاک‌سازی آلاینده‌ها به پرداخت «جریمه تبانی» محکوم می‌کند.

به گفته یک مقام این کمیسیون، خودروسازان «عامدانه» از پنج سال پیش از رقابت در زمینه استفاده از فناوری مرتبط با کاهش آلایندگی موتورهای دیزلی خودداری کرده‌اند. نیتروژن دی‌اکسید از مهم‌ترین آلاینده‌های هوا به شمار می‌رود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز/ آ.ت/ ک.ر