اتحادیه اروپا اعمال تحریم‌ علیه چهار مقام ارشد روسیه را دستور کار خود قرار داد

منابع دیپلماتیک روز دوشنبه چهارم اسفند از موافقت وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای اجرایی کردن تحریم‌ها علیه چهار مقام ارشد روسیه خبر دادند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که این تحریم‌ها در پاسخ به حکم زندان الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت پوتین و رهبر اپوزیسیون روسیه، وضع خواهد شد.

دو منبع دیپلماتیک به رویترز گفته‌اند که وزیران خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا هنوز درباره فهرست اشخاصی که قرار است در فهرست تحریم‌ها قرار بگیرند، تصمیم‌گیری نکرده‌اند و گام بعدی مشخص شدن اسامی این افراد است.

اگرچه به گفته این منابع، مقامات ارشدی همچون رئیس کمیته تحقیقات روسیه، رئیس زندان‌ها، رئیس گارد ملی و دادستان عمومی روسیه از گزینه‌های احتمالی برای قرار گرفتن در فهرست تحریم‌ها به شمار می‌روند.

به‌رغم افزایش درخواست‌ها برای تحریم روسیه در پی سرکوب تظاهرات هواداران الکسی ناوالنی در هفته‌های اخیر، اتحادیه اروپا گفته بود که برای تصمیم‌گیری در این زمینه منتظر خواهد ماند تا تکلیف پرونده قضایی آقای ناوالنی روشن شود.

بیشتر در این باره: واکنش وزیر خارجه روسیه به تحریم‌های احتمالی اروپا: آماده قطع روابط هستیم

دادگاهی در مسکو روز دوم اسفند درخواست تجدیدنظر در مورد حکم زندان الکسی ناوالنی را مردود اعلام کرد.

آقای ناوالنی پس از درمان مسمومیت ناشی از ماده مخرب اعصاب «نوویچوک» روز ۲۸ دی از آلمان به روسیه بازگشت. او چند هفته پيش به محض بازگشت به روسيه در فرودگاه مسکو بازداشت شد.

این منتقد ۴۴ ساله کرملین پس از انتقال به زندان و برگزاری جلسات دادرسی شتابزده در رابطه با پرونده مناقشه‌برانگیز «اختلاس» در سال ۲۰۱۴، به تحمل سه سال و نیم حبس محکوم شد.

وی ضمن رد اتهامات مطرح‌شده در این پرونده می‌گوید که صدور این حکم، با انگیزه‌های سیاسی انجام شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر