جوزپ بورل: درباره مذاکرات احیای برجام خوش‌بین هستم

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید مذاکرات مربوط به احیای برجام وارد یک «مرحله بی‌وفقه» شده و «درباره آنچه در وین در جریان است، خوش‌بین» است.

جوزپ بورل که روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت پس از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا سخن می‌گفت، به محدودیت زمانی و انجام مذاکرات حساس و فشرده بین نمایندگان کشورهای حاضر در وین اشاره کرد و گفت: «یک فرصتی وجود دارد و این پنجره تا پایان ماه باز خواهد بود».

آقای بورل هدف اصلی مذاکرات وین را بازگشت به «مسیر اصلی» خواند و گفت در این مسیر «پیشرفت‌های نسبی‌ به دست آمده» ولی «تا بر سر همه چیز توافق نشود، توافقی به دست نیامده است».

دور چهارم مذاکرات هسته‌ای با شرکت کشورهای حاضر در این توافق و مشارکت غیر مستقیم آمریکا روز جمعه ۱۷ اردیبهشت در وین آغاز شد.

ایران و آمریکا بر سر نحوه برداشته شدن تحریم‌های واشینگتن و همچنین چگونگی بازگشت تهران به تعهدات هسته‌ای‌ خود طبق برجام اختلاف نظر دارند.

در آخرین اظهارنظر پیرامون روند مذاکرات، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه گفت: آمریکا «در چارچوب تعهدات خود بخش عمده آنچه را باید انجام دهد و ما ضروری و الزام‌آور می‌دانیم، قبول کرده است».

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، نیز در روزهای اخیر از دستیابی به پیشرفت‌هایی در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران در وین خبر داد اما این مسیر را طولانی دانست.