هشدار مکرون درباره «تهدید وجودی» اروپا توسط روسیه؛ تأکید بر ضرورت استقلال از آمریکا

مکرون با اشاره به خطر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، گفت: «در دهه آینده... خطر تضعیف یا حتی سقوط (اروپا) بسیار زیاد است»

رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داد که اروپا با «تهدید وجودی» ناشی از تجاوز روسیه روبروست و از کشورهای این قاره خواست تا یک استراتژی دفاعی «معتبر» را اتخاذ کنند که کمتر به آمریکا وابسته باشد.

امانوئل مکرون روز پنجشنبه ششم اردیبهشت در سخنرانی در دانشگاه سوربون پاریس، رفتار روسیه پس از حمله به اوکراین را «غیرقابل مهار» خواند و گفت دیگر معلوم نیست که «حد و مرز» مسکو کجاست.

او همچنین در مورد «بی‌احترامی» روسیه و چین به قوانین تجارت جهانی هشدار داد و از اتحادیه اروپا خواست که در سیاست‌های تجاری خود تجدیدنظر کند.

رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «اروپای ما امروز فانی است و می‌تواند بمیرد».

آقای مکرون به خطر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نیز اشاره کرد و گفت که «در دهه آینده... خطر تضعیف یا حتی سقوط (اروپا) بسیار زیاد است».

بیشتر در این باره: گزارشی از افزایش عدم محبوبیت رهبری روسیه در جهان

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مضامین مطرح‌شده توسط رئیس‌جمهور فرانسه همان محورهایی است که او چند ماه پس از تصدی مقام ریاست‌جمهوری در دانشگاه سوربن پاریس در سپتامبر ۲۰۱۷ بیان کرده بود، اما این بار شرایط بواسطه برگزیت، همه‌گیری کووید-۱۹ و تهاجم روسیه به اوکراین برعکس شده است.

آقای مکرون در اظهارات روز پنجشنبه خود گفت که «شرایط ضروری» برای امنیت اروپا «این است که روسیه در جنگ تجاوزکارانه در اوکراین پیروز نشود».

او با اشاره به لزوم «دفاع معتبر اروپایی»، گفت که اروپا نیازمند تقویت ظرفیت‌های خود برای دفاع سایبری و امنیت سایبری است.

رئیس‌جمهور فرانسه تصریح کرد: «هیچ دفاعی بدون صنعت دفاعی وجود ندارد... ما دهه‌ها عقب‌ماندگی سرمایه‌گذاری داریم» و «اروپایی‌ها باید تجهیزات نظامی اروپایی را ترجیح دهند».

او گفت: «ما باید بیشتر تولید کنیم، باید سریع‌تر تولید کنیم و باید به عنوان اروپایی‌ها تولید کنیم».

رئیس‌جمهور فرانسه با بیان این‌که «ما هنوز خیلی کند هستیم و به اندازه کافی جاه‌طلب نیستیم»، خواستار یک «اروپای قدرتمند» شد که به گفته او، «احترام دارد»، «امنیت خود را تضمین می‌کند» و «استقلال استراتژیک خود» را دوباره به دست می‌آورد.

آقای مکرون مدت‌هاست که خواستار «استقلال راهبردی» اروپا با اتکای کمتر به ایالات متحده است، با این حال، بسیاری از مقامات اتحادیه اروپا بر این باورند که در حال حاضر هیچ جایگزین معتبری برای چتر نظامی آمریکا وجود ندارد.