ابراز رضایت اروپایی‌ها از «پیشرفت» مذاکرات برجام؛ موانع اصلی پابرجاست

یک روز پس از پایان یافتن دور دوم مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، اروپایی‌های حاضر در برجام از «پیشرفت» گفت‌وگوها ابراز رضایت کردند.

دیپلمات‌های کشورهای اروپایی شامل بریتانیا، آلمان و فرانسه روز چهارشنبه اول اردیبهشت روند مذاکرات تا اینجا را «سازنده» خواندند.

آن‌ها در عین حال تاکید کردند که به‌رغم برداشتن گام‌های «مثبت» از سوی طرفین، موانع عمده همچنان پابرجاست و راهی طولانی پیش روی مذاکره‌کنندگان است.

دیپلمات‌ها افزودند: «ما همه طرف‌ها را تشویق می‌کنیم تا از فرصت دیپلماتیک پیش روی خود استفاده کنند».

قرار است هیات‌های نمایندگی اصلی یعنی ایران و آمریکا برای مشورت به پایتخت‌های خود بازگردند و دور بعدی مذاکرات ایران و کشورهای حاضر در برجام، هفته آینده در وین از سر گرفته شود.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، که از ژانویه گذشته زمام کاخ سفید را به دست گرفته است، برای لغو «کلیه تحریم‌های مغایر» با توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» موسوم به برجام اعلام آمادگی کرده است.

هنوز مشخص نیست اختلافات جدی بر سر چه موضوعاتی است، اما منابع نزدیک به مذاکره‌کنندگان آمریکایی و اروپایی به نشریه فارین پالیسی گفته‌اند که انتظار می‌رود رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، به تهران بسته‌ای پیشنهادی ارائه کند تا حکومت ایران در ازای لغو بخشی از تحریم‌ها به تعهدات برجامی خود بازگردد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر