محکومیت عرشیا تکدستان، معترض ۱۸ ساله در نوشهر، به اعدام

عکسی که از عرشیا تکدستان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است

دادگاه انقلاب مازندران یک معترض به نام عرشیا تکدستان را به جرم «محاربه و افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم کرد.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه، روز پنج‌شنبه، ۱۵ دی‌ماه، در گزارشی خبر داد که در دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب مازندران، از جمله اتهامات انتسابی به آقای تکدستان «تخریب و ایجاد حریق در اموال عمومی» و «تحریک شهروندان برای اجتماع» عنوان شده است.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود با تاکید بر «امارات و قرائن موجود در پرونده» و «اعترافات متهم و همدستان» او مدعی شده است که او به عنوان «لیدر» در هدایت اعتراضات در شهر نوشهر نقش اصلی را داشته است.

از جمله مستنداتی که در پرونده این معترض به آن استناد شده، پیام‌هایی است که او به دوستان خود فرستاده است، از جمله «در چالوس و نوشهر غوغا به‌ پا کردیم» و «مامور ناجا را در تجمعات زدم».

پیشتر هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به خانواده تکدستان نوشته بود که «تمامی اعترافاتی که در دوران بازجویی از عرشیا اخذ شده، تحت آزار و اذیت و فشار اعمال شده بر وی صورت گرفته شده است.»

رای صادره از سوی دادگاه انقلاب مازندران که می‌تواند خطر اعدام برای آقای تکدستان را در پی داشته باشد، بدوی و قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است.

بر اساس اعلام برخی منابع خبری، آقای تکدستان تنها ۱۸ سال دارد.

سازمان حقوق بشر ایران روز ششم دی‌ماه درباره خطر صدور یا اجرای احکام اعدام برای دست‌کم صد معترض بازداشتی در ایران هشدار داده بود.

تاکنون حکم اعدام دو معترض به نام‌های محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد اجرا و دیوان عالی جمهوری اسلامی حکم اعدام دو معترض دیگر به نام‌های محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را در مرحله فرجام‌خواهی تأیید کرده است.