موافقت شورای امنیت با افزایش شمار صلح‌بانان در سودان جنوبی

در حال حاضر حدود ۴۵ هزار شهروند سودان جنوبی در پایگاه‌های سازمان ملل در این کشور نیازمند حفاظت هستند.

در حالی که سازمان ملل روز سه شنبه از پیدا شدن گورهای دسته‌جمعی در سودان جنوبی خبر داد٬ در همین روز شورای امنیت سازمان ملل با دو برابر کردن نیروهای حافظ صلح در این کشور موافقت کرد.

به گزارش سوم دی‌ماه خبرگزاری رویترز٬ ۱۵ عضو شورای امنیت به اتفاق با افزایش شمار نیروهای حافظ صلح در سودان جنوبی موافقت کرده و تایید کرده‌اند که شمار سربازان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ و شمار نیروهای پلیس به هزار و ۳۲۳ تن افزایش پیدا کند.

در حال حاضر حدود ۴۵ هزار شهروند سودان جنوبی در پایگاه‌های سازمان ملل در این کشور نیازمند حفاظت هستند.

دبیرکل سازمان ملل متحد دوم دی‌ماه از شورای امنیت خواست تا برای افزایش امکان محافظت از غیرنظامیان در سودان جنوبی با اعزام ۵۵۰۰ صلح‌بان دیگر به آن کشور موافقت کند.

موافقت روز سه‌شنبه شورای امنیت با این خواسته در حالی صورت گرفته است که سازمان ملل در همین روز اعلام کرد که در دو نقطه مختلف سودان جنوبی٬ سه گور دسته‌جمعی یافته است.

ناوی پیلای٬ کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است که در یکی از این گورها که در شهر بنیتو- شهر تحت کنترل شورشیان- بوده٬ ۷۵ جسد پیدا شده که به نظر می‌رسد متعلق به اعضای ارتش‌آزادی‌بخش متعلق به قبیله دینکا است.

به گفته خانم پیلای طبق گزارش‌ها «دستکم دو گور دسته‌جمعی دیگر» نیز در جوبا٬ پایتخت سودان جنوبی کشف شده است.

سازمان ملل می‌گوید شمار کشته‌شدگان ناآرامی‌های هفته‌های گذشته در سودان جنوبی٬ می‌تواند به هزاران تن رسیده باشد.

خشونت‌ها در جوبا ۲۴ آذرماه٬ پس از آن آغاز شد که رئیس جمهور سودان جنوبی٬ معاون خود را برکنار کرد و سپس گروهی از اعضای ارتش٬ به گارد ریاست جمهوری حمله کردند.

درگیری‌ها که اکنون به شهرهای دیگر سودان جنوبی نیز سرایت کرده٬ به طور عمده میان دو قبیله نوئر و دینکا در جریان است. رئیس جمهور سودان جنوبی به قبیله دینکا و معاون او به قبیله نوئر تعلق دارد.

سودان جنوبی سال ۲۰۱۱ به دنبال توافقی برای پایان دادن به دهه‌ها جنگ و درگیری٬ از سودان جدا و به کشوری مستقل تبدیل شد.