«رییس جدید سازمان سیا و وزير دفاع آمريکا بزودی معرفی می شوند »

دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان (راست) و لئون پانِتا، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (چپ)

گزارش‌ها حاکی از آن است که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در صدد ایجاد یک رشته تغییرات سازمانی در کابینه خود است و قصد دارد جابجایی‌هایی را در پست‌های کلیدی نظامی و دیپلماتیک آمریکا صورت دهد.

به گزارش آسوشیتد پرس به نقل از مقامات رسمی آگاه، اوباما تصمیم دارد دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان را جایگزین لئون پانتا، رئیس کنونی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، کرده و آقای پانتا را به عنوان وزیر دفاع معرفی کند.

پیشتر رابرت گیتس،‌ وزیر دفاع کنونی ایالات متحده، اعلام کرده بود که در سال جاری میلادی، از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

به گفته مقامات رسمی، رئیس جمهور آمریکا همچنین در نظر دارد جان آلن، معاون مرکز فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا در ایالت فلوریدا را به عنوان فرمانده نیروهای نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان، جایگزین ژنرال پترائوس کند.

آقای آلن در حال حاضر مسئولیت نظارت بر عملیان نظامی در خاورمیانه، آسیای میانه و بخش‌هایی از آفریقا را بر عهده دارد و زمانی‌که ژنرال پترائوس فرماندهی نیروهای ائتلافی و نیروهای ایالات متحده در عراق را عهده دار بود، همکاری نزدیکی با جان آلن داشت.

این مقامات آگاه همچنین افزوده‌اند که اوباما قصد دارد رایِن کراکر، دیپلمات بازنشسته آمریکایی را به عنوان سفیر این کشور در افغانستان معرفی کند. آقای کراکر، پیش از بازنشستگی عهده‌دار سمت سفارت آمریکا در عراق بود.

تمامی این انتصابات باید در مرحله نهایی مورد تصویب سنای آمریکا قرار بگیرند.

جِی کارنی، سخنگوی کاخ سفید بدون تأیید اظهارات منابع آگاه، اعلام کرده است که آقای اوباما قصد دارد روز پنجشنبه در مورد جابجایی‌هایی در تیم امنیتی دولت آمریکا صحبت کند.

آسوشیتد پرس گزارش کرده است که به گفته منابع آگاه که به دلیل عدم اعلام رسمی این تغییرات از سوی اوباما نخواسته‌اند نامشان فاش شود، این جابجایی‌ها در تابستان سال جاری عملی خواهد شد.

این منابع همچنین افزوده‌اند که بخشی از تغییرات مزبور در راستای تلاش اوباما برای آماده‌سازی خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان در ژوئیه ماه جاری میلادی صورت خواهد گرفت.

آمریکا متعهد شده است که نیروهای نظامی ایالات متحده از ماه ژوئیه سال ۲۰۱۱ به تدریج از خاک افغانستان خارج خواهند شد و این در حالی است که دولت افغانستان نیز خواستار آن است تا از سال ۲۰۱۴ کنترل امنیت افغانستان را به طول کامل بر عهده بگیرد.