شورای امنیت سازمان ملل معمر قذافی و خانواده وی را تحریم کرد

تصویر معمر قذافی زیر پای معترضان لیبیایی

شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه به اتفاق آراء قطعنامه تحریمی را علیه حکومت لیبی و خانواده معمر قذافی صادر کرد و از دادگاه جنایی بین‌المللی خواست تا در مورد کشتار و سرکوب مخالفان در لیبی تحقیق کند.

به موجب این قطعنامه که شنبه شب، ۷ اسفندماه، تصویب شد، دارایی‌های ۱۶ نفر از اعضای حکومت و نزدیکانشان، از جمله معمر قذافی، چهار تن از فرزندانش و مقامات ارشد وزارت دفاع و اطلاعات این کشور، مسدود می‌شود. این اشخاص همچنین با ممنوعیت سفر نیز مواجه می‌شوند.

بر اساس این قطعنامه همچنین لیبی تحریم تسلیحاتی می شود و هر نوع فروش اسلحه به این کشور باید فوراً متوقف شود.

اعضای شورای امنیت همچنین کشتار در لیبی را به دادگاه جنایی بین‌المللی ارجاع داده و افزوده‌اند: «حملات گسترده و دمانه داری که در حال حاضر در لیبی علیه شهروندان صورت می‌گیرد، می‌تواند جنایت علیه بشریت تلقی شود.»

سازمان ملل می‌گوید که از زمان آغاز ناآرامی‌ها در لیبی، بیش از هزار نفر در این کشور جان باخته‌اند.

علاوه بر این، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده است که در طول هفته گذشته نزدیک به صد هزار نفر کشور لیبی را ترک کرده‌اند‌ که اکثر آن‌ها پناهندگان مصری و تونسی بوده‌اند.

بریتانیا و آمریکا: قذافی باید برود


اگر چه در قطعنامه شورای امنیت از لزوم کناره گیری معمر قذافی، رهبر لیبی از مسند قدرت سخنی به میان نیامده، بریتانیا و آمریکا صراحتا خواستار کناره‌گیری معمر قذافی از قدرت شده‌اند.

روز یکشنبه، ۸ اسفند، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری بی‌بی‌سی بر برکناری معمر قذافی تأکید کرد و گفت: «البته که کلنل قذافی باید برود.»

آقای هیگ افزود که بریتانیا از شنبه شب مصونیت دیپلماتیک آقای قذافی، اعضای خانواده و نزدیکان وی را لغو کرده است.

همچنین باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز روز شنبه برای نخستین بار صراحتا اعلام کرد که معمر قذافی باید از قدرت کناره‌گیری کند.

به گفته کاخ سفید، آقای اوباما در مکالمه تلفنی با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به منظور هماهنگ‌کردن واکنش‌های بین المللی به بحران لیبی افزوده است: «زمانی که تنها وسیله یک رهبر برای حفظ قدرت، استفاده از خشونت گسترده علیه مردم خودش است، این شخص مشروعیت خود را از دست داده است» و باید قدرت را «همان لحظه» ترک کند.

ایالات متحده روز شنبه در حالی مستقیماً رهبر لیبی را نشانه رفت که تا پیش از آن و تا زمانی که شهروندان آمریکا در لیبی حضور داشتند، هیچ‌یک از مقامات این کشور خواستار برکناری معمر قذافی از قدرت نشده بودند.

آمریکا روز شنبه و پیش از به تصویب رسیدن قطعنامه شورای امنیت، به طور جداگانه تحریم‌های یکجانبه ای را علیه لیبی تصویب کرده بود.

انتقاد روسیه از سرکوب مردم در لیبی

علاوه بر ایالات متحده، روسیه نیز روز شنبه برای نخستین بار به طور شفاف از سیاست‌های حکومت لیبی در قبال مردم این کشور انتقاد کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌و‌گوی تلفنی با همتای لیبیایی خود، استفاده از زور علیه شهروندان لیبی را به شدت محکوم کرد و آن را «غیر قابل قبول» خواند.

وی افزود که لیبی باید به حقوق بشر احترام بگذارد و امنیت شهروندان لیبیایی و خارجی این کشور را تأمین کند.

مخالفان لیبی بیش از دو هفته است که با آمدن به خیابان‌ها و اعتراض به حکومت لیبی،‌ خواستار پایان یافتن حکومت ۴۲ ساله معمر قذافی هستند.

این در حالی است که معمر قذافی تأکید کرده است که تا ابد رهبر لیبی خواهد بود و با مخالفان مقابله خواهد کرد.