لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

مخالفان قذافی کنترل یک شهر مهم دیگر لیبی را در دست گرفتند


معترضان لیببایی در شهر درنه - بین طبرق و بنغازی در شرق لیبی- پرچم سابق این کشور را بر روی یک ماشین قرار داده اند.
معترضان لیببایی در شهر درنه - بین طبرق و بنغازی در شرق لیبی- پرچم سابق این کشور را بر روی یک ماشین قرار داده اند.
گزارش های رسيده از ليبی حاکی است که معمر قذافی در حال از دست دادن کنترل بخش‌های بيشتری از اين کشور است و در تازه‌ترين تحول، شهرهای مصراته و زواره در اطراف شهر طرابلس، پايتخت، به دست نيروهای ضد دولتی افتاده است.

اخبار منتشره حاکی است که در حال حاضر شرق ليبی کاملاً در کنترل نيروهای مخالف قذافی است که بنغازی، دومين شهر بزرگ اين کشور، در اين منطقه قرار دارد.

ساکنان خشمگين شهر بنغازی با حمله به مراکز مزدوران آفريقايی که برای مقابله با اعتراض‌ها از سوی معمر قذافی استخدام شده بودند آنها را ويران کردند.

يک وکيل دادگستری به خبرگزاری رويترز گفته است: به دنبال سقوط شهر بنغازی از سوی مخالفان در روز دوشنبه، يک کميته امنيتی از سوی مردم آن شکل گرفته است و آنها ضمن کنترل شهر، ۳۶ مزدور خارجی از کشورهای چاد، نيجر و سودان را که برای قذافی کار می‌کردند بازداشت کردند.

در تحولی مهم، يکی از دستياران نزديک معمر قذافی به نام «احمد قذاف الدم» که از بستگان رهبر ليبی است در اعتراض به سرکوب معترضان از سمت خود کناره‌گيری کرده و به مصر رفته است. در روزهای اخير موج استعفای سفيران و مقام‌های ليبی شدت گرفته و بسياری از آنها به معترضان پيوسته‌اند.

در همين حال، نيروهای وفادار به معمر قذافی روز پنجشنبه به شبه نظاميانی که کنترل شهر مصراته را در دست دارند حمله کردند و چندين نفر از مردم را در درگيری‌های نزديک فرودگاه اين شهر کشتند.

گزارش‌ها حاکی است که نبرد در اين منطقه همچنان ادامه دارد. در همين حال، کارگران مصری ساکن ليبی که به تونس گريخته‌اند به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که مخالفان رهبر ليبی کنترل شهر زواره، در ۱۲۰ کيلومتری غرب طرابلس، را در دست گرفته‌اند.

گزارش شده که در اين شهر هيچ پليس يا نيروی نظامی به چشم نمی‌خورد و «کميته‌های مردمی» مسلح به سلاح‌های اتوماتيک کنترل آن را در اختيار دارند.

شهر الزاويه در ۵۰ کيلومتری غرب طرابلس نيز صحنه درگيری‌های شديدی است و به گفته شاهدان عينی، «ارتش حضور سنگينی در اطراف آن دارد و ايست‌های بازرسی نيز در اطراف شهر برپا شده است.»

شبکه تلويزيونی الجزيره تصاويری از اين شهر پخش کرده که در آن اجساد ۲۰ نفر به چشم می‌خورد که دست‌های اغلب آنها از پشت بسته شده است. اين شبکه می‌گويد که افراد ياد شده به دليل امتناع از تيراندازی به سوی معترضان تيرباران شده‌اند.

درگيری‌های ۱۰ روز اخير در ليبی با خشونت گسترده‌ای از سوی نيروهای هوادار معمر قذافی همراه شده است که با استفاده از هواپيما، تانک و مزدوران آفريقايی معترضان را هدف حمله قرار داده‌اند.

تعداد تلفات درگيری‌ها بين ۳۰۰ تا يک هزار نفر برآورد شده است.

خشونت گسترده هواداران معمر قذافی با محکوميت شديد بين‌المللی روبه‌رو شده و باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، روز چهارشنبه در نخستين واکنش خود به تحولات ليبی، حملات به معترضان را «ناراحت کننده» و «غير قابل» قبول خواند.

در همين حال، اخبار رسيده حاکی است که موج خروج خارجيان ساکن ليبی از اين کشور همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترين مورد، ۳۰ هزار مصری و تونسی از ليبی گريخته‌اند. ۴۵۰۰ چينی نيز از راه دريا در حال خروج از اين کشور هستند.

ترکيه نيز از برنامه خروج هفت هزار نفر از اتباع خود از ليبی خبر داده است.

هند نيز اعلام کرده که هزاران نفر از شهروندان خود را از اين کشور تخليه می‌کند. کره جنوبی هم يک کشتی جنگی برای تخليه خارجی‌ها به آب‌های ليبی اعزام کرده است.

اين در حالی است که تخليه آمريکايی‌های ساکن ليبی از طريق دريا به دليل بدی آب و هوا دچار اختلال شده است.
XS
SM
MD
LG