لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

برخی از شهرهای لیبی به تصرف معترضان در آمدند


اعتراض‌های ضد حکومتی در طبروق، سوم اسفند
اعتراض‌های ضد حکومتی در طبروق، سوم اسفند
در هشتمین روز از آغاز ناآرامی‌ها در لیبی، گزارش‌ها حاکی از آن است که معترضان و مخالفان حکومت معمر قذافی توانسته اند کنترل برخی از شهرهای شرق لیبی از جمله بنغازی و طبرق را در دست بگیرند.

به نوشته خبرگزاری‌های خارجی، روز چهارشنبه شهر بنغازی، دومین شهر بزرگ لیبی و نقطه آغازین شروع اعترضات ضد حکومت قذافی، شاهد شادمانی و آتش بازی هزاران نفر از مخالفان معمر قذافی بوده است. این در حالی است خبرگزاری الجزیره نیز گزارش کرده است که طبروق، دیگر شهر شرقی لیبی نیز به تصرف معترضان در آمده است.

شبکه خبری الجزیره می‌گوید که در طبروق خبری از نیروهای امنیتی نیست. برخی از اخبار نیز حاکی از آن است که واحد‌های ارتش مستقر در طبروق اعلام کرده‌اند که دیگر در خدمت حکومت معمر قذافی نخواهند بود.

خبرگزاری رسمی آلمان نیز در این زمینه می‌افزاید که مخالفان کنترل چندین شهر شرقی دیگر را نیز در دست گرفته‌اند.

این اخبار در حالی منتشر شده است که روز گذشته، معمر قذافی، طی سخنانی که از شبکه رسمی لیبی پخش می‌شد از طرفداران خود خواسته بود از روز چهارشنبه به خیابان‌ها آمده و کشور را از دست «حشرات مضر» نجات دهند.

وی همچنین خود را نه رئیس جمهور، که رهبر لیبی خطاب کرد و گفت تا ابد در این مقام باقی خواهد ماند.

اتحادیه اروپا: سازمان ملل تحقیقات مستقلی را در مورد کشتار مخالفان در لیبی انجام دهد

همچنین اتحادیه اروپا اعلام کرده که کشتار مخالفان در لیبی «می‌تواند جنایت علیه بشریت تلقی شود» و از سازمان ملل خواسته است تا تحقیقات مستقلی را در این زمینه انجام دهد.

اعضای اتحادیه اروپا در حالی روز چهارشنبه پیش‌نویس این طرح را تنظیم کرده‌اند که شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز تصمیم دارد روز جمعه در مورد وضعیت لیبی نشست اضطراری داشته باشد.

اگر این طرح از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل پذیرفته شود، این اولین بار خواهد بود که این شورا برعلیه یکی از ۴۷ عضو این سازمان اقدام کرده است.

لیبی در سال ۲۰۱۰ و علیرغم مخالفت شدید ایالات متحده، اتحادیه اروپا و گروه‌های حقوق بشری به عضویت شورای حقوق بشر این سازمان در آمد.

اعتراضات مخالفان به حکومت معمر قذافی از همان ابتدا از سوی حکومت سرکوب شده است و روز دوشنبه، معمر قذافی به نیروهای نظامی دستور داده تا معترضان را هدف قرار دهند و حتی هواپیماهای جنگنده هم مردم غیرنظامی را هدف حمله قرار داده‌اند.

گروه‌های حقوق بشری تعداد کشته شدگان ناآرامی‌های چند روز گذشته را دست‌کم ۴۰۰ نفر گزارش کرده‌اند و این در حالی است که مدیر مرکز بهداشت بنغازی به خبرگزاری رویترز گفته است که تنها در این شهر حدود ۳۲۰ نفر کشته شده‌اند.

در این میان وزیر امور خارجه ایتالیا روز چهارشنبه نیز اعلام کرده است که در مدت ناآرامی‌ها حکومت قذافی حدود هزار نفر کشته شده‌اند.

همچنین سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا که روابط گسترده و عمیقی با لیبی دارد و در این مدت به دلیل خودداری از اظهار نظر در مورد وضعیت لیبی مورد انتقاد بود، روز چهارشنبه به طور غیر مستقیم واکنش خود را ابراز کرد و و از جهانیان خواست در در مقابل «خشونت غیرموجه» در لیبی و حرکت این کشور به سوی «اسلام‌گرایی افراطی» جلوگیری کند.

«لبنان اجازه ورود هواپیمای خصوصی نزدیکان قذافی به این کشور را نداده است»


از دیگر سو یکی از مقامات رسمی لبنان روز چهارشنبه اعلام کرد که بیروت در اوایل هفته جاری از صدور اجازه برای فرود آمدن هواپیمای خصوصی خانواده قذافی که حامل همسر یکی از فرزندان وی و مسافران دیگری بود، خودداری کرده است.

این مقام دولتی که نخواست نامش فاش شود افزود که فرودگاه بیروت یکشنبه شب درخواستی را از سوی مقامات لیبی برای کسب اجازه فرود هواپیمای خصوصی خانواده قذافی که همسر لبنانی هانیبال قذافی و چند نفر دیگر، از مسافران آن بودند دریافت کرد، اما این اجازه صادر نشده است.

وی افزود که وزیر موقت حمل و نقل لبنان در جواب این درخواست فهرست کامل مسافران این هواپیما را درخواست کرده بود که مقامات لیبیایی از ارائه آن خودداری کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG