اعزام فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی برای رایزنی با مقامات

آگوستینو میتسو، مسئول گروه حقیقت‌یاب اتحادیه اروپا که روز یکشنبه عازم لیبی شد

به دنبال اعزام یک گروه حقیقت یاب از سوی اتحادیه اروپا به لیبی، سازمان ملل متحد نیز روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از ارسال یک فرستاده ویژه به طرابلس به منظور مذاکره با مقامات لیبی پیرامون بحران این کشور خبر داد.

در بیانیه‌ منتشر شده از سوی سازمان ملل آمده است که بان‌گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، عبد الإله الخطیب، وزیر خارجه پیشین اردن را به عنوان فرستاده ویژه خود برای «رایزنی فوری با مقامات طرابلس» به لیبی اعزام خواهد کرد.

این بیانیه می‌افزاید که بان‌گی‌مون، روز یکشنبه در یک تماس تلفنی با موسی‌ کوسا، وزیر امور خارجه لیبی، ضمن ابراز «نگرانی عمیق» از درگیری‌ها در غرب لیبی که جان «تعداد زیادی» را گرفته است، خواستار «اعزام فوری» یک گروه حقیقت‌یاب به لیبی برای ارزیابی وضعیت حقوق بشر در این کشور شد که این درخواست مورد قبول آقای کوسا واقع شده است.

اتحادیه اروپا نیز روز یکشنبه از اعزام یک هیئت حقیقت‌یاب به لیبی به منظور ارزیابی لازم برای اقدام‌های بعدی در مورد این کشور خبر داد.

بر اساس اظهارات کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این گروه، که نخستین تیم از این دست است که به لیبی اعزام شده، هنوز وارد این کشور نشده است.

علاوه بر این معمر قذافی نیز روز یکشنبه در گفت‌و‌گو شبکه خبری فرانسه ۲۴ اعلام کرد که قرار بر این است اتحادیه آفریقا یک کمیته حقیقت یاب را به لیبی خواهد فرستاد و افزود که ارزیابی‌های این کمیته نشان خواهد داد که گزارش‌های منتشر شده در مورد مشکلات لیبی «صد در صد دروغ» و «همه چیز طبیعی است».

این اظهارات در حالی بیان شده است که گزارش‌ خبرگزاری‌ها در روز دوشنبه حاکی از تداوم درگیری‌ها در بن‌جواد و حرکتشان به سمت بندر نفتی رأس‌لانوف است.

آسوشیتدپرس نیز روز دوشنبه از بمباران هوایی رأس لانوف خبر داده است که به گفته این خبرگزاری این بمباران مجروحی برجای نگذاشته است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش کرده است که به دنبال پیش‌روی حامیان معمر قذافی به سمت رأس لانوف، ساکنان این شهر محل زندگی خود را ترک کرده‌اند و شورشیان نیز تسلیحات خود را پنهان کرده‌ند.

با این‌حال شورشیان می‌گویند در حال تشکیل گرو‌ه برای مقابله با وفاداران به حکومت هستند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی بیمارستان‌های اجدابیا و بنغازی که مجروحان درگیری‌های روز یکشنبه بن‌جواد به آن‌جا منتقل شده‌اند، این تنش‌ها دستکم ۱۲ کشته و بیش از ۵۰ زخمی بر جای گذاشته است.