لاریجانی: دادگاه بین‌المللی رسیدگی به ترور حریری بی‌آبرو است

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران

به دنبال صدور کیفرخواست دادگاه رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری، که حاوی حکم بازداشت چهار عضو حزب‌الله لبنان است، رئیس مجلس ایران با رد حکم این دادگاه، آن را اقدامی از جانب آمریکا به دلیل ناراحتی از تشکیل دولت جدید در لبنان توصیف کرد.

به گزارش وب‌سایت خبری مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی که روز شنبه در پایان سفر خود به جمهوری آذربایجان در یک کنفرانس خبری در باکو با خبرنگاران سخن می‌گفت، دادگاه رسیدگی به ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان، را «بی‌آبرو» خواند.

وی در این باره اظهار داشت: «از مدت‌ها پیش خبر داشتیم فرستاده ویژه آمریکا در لبنان به دنبال این است که دولت میقاتی در این کشور شکل نگیرد؛ اما با تلاش و تیزهوشی رهبران لبنان مثل سیدحسن نصرالله، نبیه بری و میقاتی، این دولت شکل گرفت و لذا آمریکایی‌ها فکر می‌کنند از رهبران لبنان سیلی خورده‌اند و به دنبال این هستند که داستانی را سر هم کنند. این دادگاه بی‌آبروتر از آن است که کسی به نتایج آن وقعی بنهند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین افزوده است: «بنابراین آمریکایی‌ها با این کارشان می‌خواهند علامت بدهند که از تشکیل دولت جدید در لبنان ناراحت هستند، وگرنه چرا این مدت رژیم صهیونیستی در غزه این همه جنایت انجام داد و دادگاهی تشکیل ندادند.»

علی لاریجانی صدور کیفرخواست دادگاه رسیدگی به ترور نخست وزیر پیشین لبنان را «رشوه‌های سیاسی آمریکا به برخی ایادی دست‌نشانده» خود توصیف کرده و گفته است که چنین اقدامی نمی‌تواند مسئله‌ای را حل کند.

این سخنان تنها دو روز پس از آن بیان می‌شود که دادگاه بین‌المللی رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری سرانجام پس از کش و قوس فراوان کیفرخواست خود را تسلیم دادستان کل لبنان کرد.

این دادگاه در کیفرخواست خود از مقام‌های قضایی لبنان خواسته است «چهار شهروند لبنانی» را به اتهام دست داشتن در ترور نخست وزیر پیشین این کشور بازداشت کنند. به گفته وزیر کشور لبنان، هر چهار تن از اعضای حزب‌الله هستند.

به گفته ایلیا جزایری، گزارشگر رادیوفردا در بیروت، مصطفی بدرالدین، از مسئولان امنیتی حزب‌الله لبنان، یکی از این افراد است که درخواست بازداشت آنها در کیفرخواست دادگاه بین‌المللی آمده است.

این در حالی است که پیشتر خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که «دست‌کم دو نفر» از متهمانی که در این کیفرخواست از آنها نام برده شده است، از اعضای حزب‌الله لبنان هستند.

در این میان در حالی که دولت لبنان، در نخستین واکنش خود به صدور کیفرخواست دادگاه ترور رفیق حریری، اعلام کرده است به معاهده‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گزارش داده است که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، روز شنبه درباره صدور حکم بازداشت اعضای این گروه توسط دادگاه بین‌المللی سخنرانی خواهد کرد.

رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان، که طرفدار نزدیکی به کشورهای غربی بود، در سال ۲۰۰۵ در اثر انفجار مهیبی در مرکز شهر بیروت کشته شد.

در سال ۲۰۰۹ و در پی توافق سازمان ملل متحد با لبنان، یک دادگاه بین‌المللی برای رسیدگی به این پرونده در لاهه تشکیل شد.

حزب‌الله لبنان همواره با تشکیل این دادگاه مخالفت کرده و هرگونه دست داشتن در ترور نخست وزیر پیشین را نیز رد کرده است.

در سال گذشته میلادی و به دنبال خودداری سعد‌حریری، نخست‌وزیر وقت لبنان، از پایان دادن به همکاری خود با دادگاه بین‌المللی رسیدگی‌کننده به ترور رفیق حریری، اعضای حزب‌الله با کناره‌گیری از دولت، موجب سقوط آن شدند.