وزیر اطلاعات: برای مقابله با «اینترنت چمدانی» راهکار داریم

به دنبال انتشار گزارش‌های تازه‌ای درباره پروژه موسوم به «اینترنتی چمدانی» که قرار است به منظور فراهم آوردن امکان دسترسی آزاد به اینترنت در هر نقطه ای از جهان اجرا شود، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی گفته است، کشورش راهکار مقابله با این طرح آمریکایی را دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه نشست هیات دولت، از آمادگی تهران برای مقابله با طرح «اینترنت چمدانی» خبر داده است.

وی در این باره اظهار داشته است: «در مورد کیف اینترنتی که آنها شعارش را دادند ما از قبل پیش‌بینی آن را داشتیم و راه‌های مقابله با آن را داریم و ما در فضای سایبری تسلط خوبی داریم.»

وزیر جمهوری اسلامی همپنین با بیان این که آمریکایی‌ها برای مقابله با ایران در فضای سایبری سرمایه‌گذاری سنگینی کرده‌اند، اظهار داشته است: «چندین بار اوباما اذعان کرده که در جنگ سایبری با جمهوری اسلامی ایران به موفقیت دست پیدا نکرده و به شکست خود اذعان کرده است.»

این سخنان تنها اندکی پس از آن بیان شده است که ساشا مینراث، مسئول طرح «اینترنت چمدانی» در گفت و گو با رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی اعلام کرده بود، تا هشت ماه دیگر نسخه ساده اینترنت چمدانی عرضه خواهد شد.

در اواخر خرداد ماه روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش داده بود، دولت آمریکا می‌کوشد با صرف حدود ۷۰ میلیون دلار بودجه، شبکه‌های اینترنت و تلفن‌ همراه «جایگزین» در کشورهای استبدادی ایجاد کند.

این طرح که « اینترنت چمدانی» نام گرفته است، هم اکنون با بودجه وزارت امور خارجه آمریکا توسط گروهی از کارشناسان در بنیاد پژوهشی «نیوامریکن» در حال عملی شدن است.

با اجرای این طرح می‌توان با استفاده از یک لپ‌تاپ و یک آنتن کوچک در هر نقطه‌ای از جهان یک شبکه اینترنت مستقل و نامرئی اینترنتی ایجاد کرد و برای عده زیادی امکان دسترسی بدون محدودیت به شبکه جهانی اینترنت را فراهم آورد.

به دنبال انتشار نخستین گزارش‌ها در باره طرح آمریکا برای اجرای طرح «اینترنت چمدانی»، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نسبت به ایجاد شبکه اینترنت موازی و شبکه تلفن همراه مخفی در ایران به آمریکا هشدار داده بود.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در این باره گفته بود: «آمریکایی‌ها با وارد شدن به فضای سایبری، جریان بسیار قوی را علیه خودشان به راه می‌اندازند.»

همچنین نشریه صبح‌ صادق، ارگان دفتر سیاسی سپاه، هدف از ایجاد «اینترنت چمدانی» توسط آمریکایی‌ها را «جمع‌آوری سریع و آسان اطلاعات از کشورهای هدف در حوزه خاورمیانه از جمله ایران و سوریه و همچنین پشتیبانی نرم از گروه‌های برانداز و مخالف حکومت‌ها» دانسته است.

صبح صادق در این باره نوشته است: «پرورش نیروی متخصص و توجه به نقش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی برای مقابله با دشمن، یک راهبرد برجسته و مهم در این حوزه به شمار می‌رود که از جمله این اقدامات ارزشمند و به هنگام در این راستا، می‌توان به تشکیل قرارگاه سایبری و جذب هکرهای انقلابی اشاره کرد.»