اسرائیل طرح نظارت بین‌المللی در شرق بیت‌المقدس را رد کرد

مرکز قدیمی اورشلیم. اکتبر ۲۰۱۵.

در هجدهمین روز از بحران جدید امنیتی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها، در حالی که روز یکشنبه ۲۶ مهر خشونت‌های خیابانی ظاهراً تا حدی فروکش کرد، دولت اسرائیل پیشنهاد فرانسه را برای استقرار نیروهای بین‌المللی در بخش حساس شرق بیت‌المقدس، و کرانه باختری رد کرد و آن را به منزله دادن «جایزه به ترور» توصیف کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یکشنبه ۲۶ مهر در نشست دولت خود در اورشلیم گفت، رویکرد اسرائیل به «تپه معبد مقدس» یافتن راه حل است نه مشکل و هیچ‌یک از قوانین و مقررات تغییر نکرده و اسرائیل تنها طرفی است که پیگیرانه و مسئولانه این اماکن را حفظ کرده‌است».

نتانیاهو افزود «تنها چیزی که در این بخش تغییر کرده این است که جنبش اسلامی مواد انفجاری وارد مساجد کرده و یهودیان را مورد حمله قرار داده‌است».

نخست وزیر اسرائیل این را نیز گفت که کشورش «با موج خشونت‌های خیابانی که اسرائیل را در برگرفته‌است مقابله می‌کند و جنبش اسلامی را قانونی تعقیب خواهد کرد».

پس از دو هفته خشونت‌های پرتلفات، فرانسه در نشست روز جمعه شورای امنیت پیشنهاد استقرار نیروهای بین‌المللی در الاقصی و کرانه باختری را عنوان کرده بود.

در همین حال، فرانسه هنوز پیش‌نویس طرح خود را تکمیل نکرده ولی به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو یوسی کهن، مشاور امنیت ملی اسرائیل را مأمور کرده با چنین پیشنهادی از هم اینک در سطح بین‌المللی مقابله کند.

ریاض منصور، نماینده ناظر فلسطین در سازمان ملل، در نشست روز جمعه شورای امنیت گفته بود برای غلبه بر بحرانی که بوجود آمده، اعزام نیروهای بین‌المللی یک ضرورت است.

در این میان، رسانه‌های اسرائیل می‌گویند با وجود کاهش نسبی حملات، روز یکشنبه ۲۶ مهر، یک فلسطینی اهل کرانه باختری و نیز سه نوجوان عرب ساکن «جافا» در نزدیکی تل‌آویو، به اتهام تلاش برای اقدامات تروریستی دستگیر شدند.

روز شنبه ۲۵ مهر، در پنج حمله با چاقو از سوی فلسطینی‌ها، دو دختر سرباز اسرائیلی به طور سطحی و یک مرد سرباز به طور میانگین زخمی، و چهار نفر از پنج مهاجم فلسطینی کشته شدند. یکی از مهاجمان کشته شده یک دختر ۱۶ ساله بود.

دو هفته پیش از آن، سلسله خشونت‌های شدید خیابانی اکثراً به صورت چاقو زدن از سوی نوجوانان و جوانان فلسطینی به رهگذران و مسافران یهودی اتوبوس‌های اسرائیل از یک‌سو و واکنش شدید نیروهای اسرائیلی به صورت قتل مهاجمان، از سوی دیگر، نمود یافت.

همزمان رسانه‌های اسرائیل از تداوم درگیری و زد و خورد میان جوانان سنگ‌پران با نیروهای اسرائیلی در نقاط مختلف کرانه باختری و مرز غزه با جنوب اسرائیل در روز یک‌شنبه خبر می‌دهند.

در ادامه افزایش تدابیر امنیتی اسرائیل در برابر آنچه که رهبران حماس آن را «انتفاضه رهایی‌بخش قدس» نامیده‌اند، صدها نفر دیگر از نیروهای امنیتی اسرائیل از یکشنبه در ایستگاه‌های اتوبوس و قطار شهری و چهارراه‌ها مستقر شده‌اند تا حس امنیت را در میان مردم تقویت کنند و در صورت روبه‌رو شدن با مهاجمان چاقو بدست، واکنش سریع نشان دهند.

مردم اسرائیل از تداوم این نوع حملات شدیداً نگران شده و همچنان کمترین رفت‌وآمدها در مراکز عمومی مشاهده می‌شود.

همزمان، رسانه‌های اسرائیل خبر دادند که شهرداران برخی از شهرهای این کشور، در هراس از ادامه حملات فلسطینی‌ها، از یکشنبه زمان کار کارگران عرب در مدارس این شهرها را به ساعاتی محدود کرده‌اند که دانش‌آموزان در مدارس نیستند.

اما این تصمیم شماری از شهرداران با انتقادهای شدیدی از سوی نیروهای میانه‌رو و چپگرای اسرائیلی روبرو شد که خواهان لغو فوری این دستور شدند.

دو هزار نفر از حامیان اسرائیلی صلح نیز شنبه شب در مرکز اورشلیم گردآمده و خواهان تقویت صلح، به جای تسلیم شدن به خشونت‌های روزهای اخیر، شدند.

تظاهرات مشابهی نیز از سوی اسرائیلی‌های حامی صلح و زندگی مسالمت‌جویانه در کنار اعراب، شنبه شب در برخی دیگر از شهرهای اسرائیل برگزار شد.

همزمان، شماری از زندانیان سرشناس امنیتی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به نوجوانان و جوانان فلسطینی از آنها خواستند از چاقوکشی‌ها دست بردارند.

زندانیان یادشده افزوده‌اند که شیوه چاقوزنی‌ها علیه مردم اسرائیل مبارزات ده‌ها ساله فلسطینی‌ها را بدنام می‌کند و آنها را در افکار عمومی جهان مانند نیروهای داعش به تصویر می‌کشد.

زندانیان امنیتی فلسطینی در نامه خود نوشته‌اند، «ما شما را برای آینده فلسطین، زنده می‌خواهیم».