ویکی‌لیکس: اسرائیل از سال ۲۰۰۵ حمله به تأسیسات ایران را منتفی دانسته‌بود

یکی از یادداشت‌های دیپلماتیک آمریکا که به تازگی از سوی وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس منتشر شده حاکی از آن است که مقام‌های دفاعی اسرائیل از سال ۲۰۰۵ حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را منتفی دانسته بودند.

در این اسناد که جزئیات آن روز یکشنبه از سوی روزنامه اسرائیلی هاآرتص منتشر شد، مکالماتی میان دیپلمات‌های آمریکایی و مقام‌های دفاعی اسرائیل ثبت شده‌است.

در یکی از این یادداشت‌ها، مورخه دسامبر ۲۰۰۵، آمده‌است که به نظر مقام‌های اسرائیلی «شانس اینکه حمله‌ای نظامی علیه ایران انجام شود وجود ندارد.»

یادداشت دیپلماتیک دیگری که یک ماه پس از آن تنظیم شده و در آن مکالمات میان یک عضو کنگره آمریکا، و معاون رئیس وقت کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، درج شده حتی بیش از یادداشت ذکر شده پیشین نشانگر این است که اسرائیل حمله به تأسیسات ایران را غیرعملی دانسته‌است.

به نوشته هاآرتص از قول اسناد ویکی‌لیکس، آریل لی‌وایت، معاون رئیس وقت کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل در این باره گفته‌است: «بیشتر مقام‌های اسرائیلی به وجود یک راه حل نظامی باور ندارند.»

وی افزوده‌است: «به باور آنها ایران از حمله اسرائیل به رآکتور اوسیراک عراق درس گرفته و اجزای برنامه هسته‌ای خود را در سراسر ایران و به صورت پراکنده قرار داده‌است و برخی از این اجزا در مکان‌هایی قرار دارند که اسرائیل از آنها بی‌خبر است.»

اشاره آریل لی‌وایت به حمله سال ۱۹۸۱ است که طی آن اسرائیل با گسیل داشتن ۱۶ هواپیمای جنگی و عبور دادن آنها از فراز خاک اردن و عربستان، رآکتور اتمی اوسیراک را در عراق هدف قرار داد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص دی‌ماه گذشته از مخالفت رئیس ستاد ارتش اسرائیل با وزیر دفاع این کشور بر سر حمله به ایران خبر داد. به گزارش این روزنامه، سال گذشته اهود باراک، وزیر دفاع، طرح حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را مطرح کرد ولی ژنرال گابی اشکنازی با این طرح مخالفت کرد.

به نوشته این روزنامه، دلیل مخالفت رئیس ستاد ارتش اسرائیل با طرح حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران نگرانی او از پیامدهای فاجعه‌بار این حمله احتمالی برای اسرائیل عنوان شده‌است.

ایالات متحده و اسرائیل که از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کنند تاکنون موضوع استفاده از گزینه نظامی برای متوقف ساختن این برنامه را منتفی اعلام نکرده‌اند.

قدرت‌های غربی و در رأس آنها آمریکا و همین طور اسرائیل می‌گویند که مقامات جمهوری اسلامی در پی تولید جنگ‌افزار هسته‌ای هستند که در نهایت به بی‌ثباتی منطقه و جهان خواهد انجامید.

اما مقامات تهران همواره این اتهام را رد کرده و به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی را ناسازگار با اعتقادات اخلاقی و دینی خود توصیف کرده‌اند.