تصمیم به ممنوعیت و جمع‌آوری کتاب «پرسپولیس» در مدارس شیکاگو

مدیران شبکه‌ای از مدارس همگانی شیکاگو در آمریکا از تصمیم خود برای جمع کردن کتاب مصور «پرسپولیس»، نوشتهٔ نویسنده و فیلمساز ایرانی مقیم فرانسه، مرجان ساتراپی، از کتابخانه‌ها و کلاس‌های این مدارس خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باربارا بیرد-بنت، مدیر مدارس همگانی شیکاگو، با انتشار بیانیه‌ای به آموزگاران این شبکه از مدارس اعلام کرد که «اگر تاکنون این کتاب را درس نداده‌اید لطفاً از این به بعد هم از این کتاب برای درس‌ها استفاده نکنید و تمامی نسخه‌های آن را از کلاس‌های خود جمع کنید».

خانم بیرد-بنت در بیانیه خود نوشت که این کتاب مصور حاوی «تصاویر تأثیرگذاری از شکنجه» است و مقامات محلی شیکاگو در مورد گنجاندن این کتاب در برنامه درسی مدارس تردید دارند.

در همین حال به گزارش رویترز، کریستن استار، از کتابداران یکی از دبیرستان‌های شیکاگو، نیز تأیید کرد که روز چهارشنبه به او گفته شده که کتاب «پرسپولیس» را از تمامی کتابخانه‌ها و کلاس‌های این شبکه از مدارس جمع کند.

وی همچنین افزود که در تمامی طول خدمت کاری‌اش تاکنون با هیچ موردی برخورد نکرده که از او خواسته شده باشد کتابی را از قفسه‌ها جمع کند.

بنا بر این گزارش، مخالفان ممنوعیت این کتاب نیز پس از ساعات درس تظاهراتی پنجاه‌نفره در برابر مدرسه خود برگزار کرده‌اند و روی یکی از پلاکاردهای این تظاهرکنندگان نوشته شده‌ بود: «ایران + شبکه مدارس شیکاگو، هر دو دیکتاتورند.»

در سال ۲۰۰۹ نیز یکی از والدین کودکی در مدرسه‌ای در ایالت واشینگتن خواستار جمع‌آوری این کتاب شده بود که به گفته او «بسیار خشن است و در آن بار جنسی وجود دارد»، اما مسئولان مدارس آن ایالت تصمیم گرفتند که کتاب را نگه دارند.

«پرسپولیس» که در سال ۲۰۰۳ در ایالات متحده منتشر شد و در سال ۲۰۰۷ فیلمی از روی آن ساخته شد در ایران، تونس، و لبنان با ممنوعیت اکران مواجه است.

مهرماه سال ۹۰ گروهی از سلفی‌ها که فیلم «پرسپولیس» مرجان ساتراپی را توهینی به مقدسات مسلمانان دانسته بودند، به پخش این فیلم از سوی شبکه تلویزیونی خصوصی «نسمه» تونس، به شدت اعتراض کردند.

این کتاب و فیلم انیمیشن آن که در فرانسه ساخته شده در واقع سرگذشت تصویری نویسنده است و انتشار این داستان برای نویسنده آن شهرت جهانی به ارمغان آورد.

تمامی طرح‌های «پرسپولیس» سیاه و سفید هستند. داستان از دوران بچگی نویسنده شروع می‌شود. در بخش‌های نخستین کتاب، داستان انقلاب و تغییرات سیاسی و اجتماعی ناشی از آن و جنگ هشت ساله ایران و عراق، از دیدگاه «مرجان کودک» بازگو می‌شود و داستان در اروپا و با بازگو کردن مشکلات مهاجرت ادامه می‌یابد.