رئیس انجمن مامایی: ۴۹ درصد زایمان‌ها در ایران با سزارین انجام می‌شود

رئیس انجمن علمی مامایی ایران اعلام کرد که ۴۹ درصد از زایمان‌ها در کشور با روش «سزارین» انجام می‌شود. این آمار در سال‌های گذشته بالای ۵۰ درصد بوده است.

به گزارش روز سه‌شنبه، ۱۳ مهرماه، خبرگزاری مهر٬ ناهید خداکرمی، رئیس این انجمن، این آمار را در حاشیه پانزدهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران در اختیار خبرنگاران قرار داده است.

خانم خداکرمی آمار «سزارین» در ایران را «بالا» دانسته و گفت که این آمار «برای کشور ما که از نظر پزشکی بسیار پیشرفته است، پسندیده نیست.»

به گفته وی، با تلاش‌های صورت گرفته٬ آمار «سزارین» که در سال‌های گذشته بالای ۵۰ درصد بوده در حال حاضر به زیر این مقدار کاهش یافته و باید اقدامات دیگری به منظور ادامه آن انجام شود.

خانم خداکرمی «فراهم کردن تجهیزات و زیرساخت‌های لازم پزشکی» و «فرهنگ‌سازی در سطح عمومی» را از جمله این اقدامات برشمرد.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران همچنین اعلام کرد که، بر اساس استانداردهای بهداشت جهانی، تنها «۸۵ درصد زنان باردار می‌توانند بدون هیچ مداخله‌ای زایمان طبیعی داشته باشند.»

وی در سال ۱۳۹۲ نیز اعلام کرده بود که ایران پس از برزیل در زمینه میزان جراحی سزارین در جایگاه دوم قرار دارد.

بنا بر گزارشی که سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۰ منتشر کرد، در این سال٬ چین با ۴۶ درصد زایمان سزارین در دنیا پیشتاز بوده است.

در همین گزارش قید شده بود که در آمریکا ۳۳ درصد، در ایتالیا ۴۰ درصد و در کشورهای اروپای شمالی ۱۴ درصد کودکان با جراحی سزارین به دنیا می‌آیند.

بر اساس تعریف علمی، عمل سزارین زمانی صورت می‌گیرد که به دنیا آوردن کودک به شکل طبیعی برای سلامت مادر و کودک خطر داشته باشد.

بالا‌ترین آمار زایمان به روش سزارین در ایران ۵۶ درصد بوده که این آمار از سال ۹۳ تا اردیبهشت امسال شش درصد کاهش یافته و به ۵۰ درصد رسید.

بر اساس تازه‌ترین آمار٬ میزان زایمان با جراحی سزارین در حال حاضر در ایران به ۴۹ درصد رسیده است.