شرایط ایران برای ادامه مذاکره با آمریکا اعلام شد

ملاقات پيش رو، از معدود مذاکرات رسمی ميان ديپلمات های ارشد دو کشور از زمان قطع روابط ديپلماتيک ايران و آمريکا در سال ۱۳۵۹ خورشيدی خواهد بود.

منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، در آستانه برپايی مذاکره ايران و آمريکا در بغداد، شروط ايران برای ديدارهای احتمالی بعدی ميان ديپلمات های دو کشور را اعلام کرد.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، آقای متکی در کنفرانسی مطبوعاتی در روز شنبه، گفت: «در صورتی که آمريکا نگاهی واقع بينانه به اين گفت وگوها داشته باشد، سياست های غلط گذشته خود در عراق را بپذيرد، تصميم به تغيير اين سياست ها بگيرد و تعهداتش در اين زمينه را قبول کند، می توان به ادامه اين گفت وگوها اميدوار بود.»


وزير امور خارجه ايران همچنين از «علاقه دولت ايران» برای ادامه دادن مذاکرات با آمريکا بعد از مذاکرات پيش رو خبر داد و گفت ايران، «در چارچوبی که دارد علاقه مند است به مردم عراق کمک کند.»


مذاکرات ايران و آمريکا از روز دوشنبه در بغداد آغاز خواهد شد و سفرای دو کشور در عراق، سرپرستی تيم های مذاکره کننده کشورهای خود را به عهده خواهند داشت.


در اين مذاکرات که عالی ترين مقام های دو طرف، حسن کاظمی قمی (سفير ايران در بغداد) و برايان کراکر (سفير آمريکا در عراق) خواهند بود، قرار است موضوع امنيت و ثبات عراق به بحث گذاشته شود.


ملاقات پيش رو، از معدود مذاکرات رسمی ميان ديپلمات های ارشد دو کشور از زمان قطع روابط ديپلماتيک ايران و آمريکا در سال ۱۳۵۹ خورشيدی خواهد بود.



«خليح فارس در طول ساليان گذشته شاهد مانورهای مختلف نظامی بوده است و البته گاهی بر بعضی از اين مانورهای نظامی، اهداف و پيام های سياسی هم می تواند منطبق و همراه باشد.»
منوچهر متکی

همزمان ورود نه ناو آمريکايی به خليج فارس برای برپايی مانوری نظامی، از سوی برخی تحليل گران، «افزايش تنش ميان دو کشور» توصيف شده است.


اما منوچهر متکی، در برابر سوالی در همین زمینه گفت: «خليح فارس در طول ساليان گذشته شاهد مانورهای مختلف نظامی بوده است و البته گاهی بر بعضی از اين مانورهای نظامی، اهداف و پيام های سياسی هم می تواند منطبق و همراه باشد.»


آقای متکی از تشريح پيام های احتمالی اين مانور خودداری کرد، اما در عين حال تاکيد کرد که مانور بزرگ نيروی دريايی آمريکا در خليج فارس، از نظر مقام های تهران «مثل مانورهای ديگری است که در منطقه صورت می گرفته است.»


برخی رسانه های معتبر، همزمانی اين مانور با مذاکرات دو کشور و همچنين گزارش رييس سازمان انرژی اتمی به شورای حکام درباره فعالیت های هسته ای ایران را «نشانه افزايش فشار آمريکا بر ايران» توصيف کرده اند.


آمريکا به برنامه هسته ای ايران مشکوک است و می گويد که اين برنامه می تواند برای ساختن بمب اتمی به کار رود. مقام های آمريکايی همچنين ايران را متهم کرده اند که با حمايت مالی و نظامی، به ناآرامی های عراق دامن می زند.


ايران می گويد برنامه برای ساخت بمب اتمی ندارد و از ثبات در عراق نيز استقبال می کند.


«مذاکره با ايران درباره اوضاع عراق» يکی از پيشنهادات مهم کميته تحقيقاتی «بيکر – هميلتون» به دولت جرج بوش بود که برای حل بحران عراق، تحقيقات گسترده ای را انجام داده بود. اين پيشنهاد در آن زمان از سوی دولت آمريکا رد شده بود.