گروه موسیقی «تپش ۲۰۱۲» و ادای دین به ۱۸ تير

«ما مرد نيستيم» و «حاجی ما آخر خطيم» از تازه ترين ترانه های رپی است که گروه تپش ۲۰۱۲ اجرا کرده است.

جشنواره جهانی موسيقی جوانان موسوم به «بوخوم توتال»، از روز پنج شنبه فعاليت چهار روزه خود را در شهر بوخوم آلمان آغاز کرده است.


حدود ۸۰ گروه سرشناس موسيقی از سراسر دنيا در اين جشنواره حضور دارند که يکی از آنها گروه ايرانی «تپش ۲۰۱۲» است.


اين گروه به دريافت جايزه موسيقی بين المللی از سوی دولت آلمان نائل شده و در ترانه هايش به ويژه برخی از آنها که به زبان فارسی خوانده می شود، بر مسائل گوناگون اجتماعی ايران تمرکز بيشتری کرده است.


«ما مرد نيستيم» و «حاجی ما آخر خطيم» از تازه ترين ترانه های رپی است که گروه تپش ۲۰۱۲ اجرا کرده است.


اين گروه موسيقی از آنجا که به مسائل ايران توجه خاص دارد، برنامه اين بار خود را در جشنواره جهانی توتال در شهر بوخوم آلمان، به هجدهم تيرماه و جنبش دانشجويی در ايران تقديم کرده است.


شاهين نجفی، خواننده و شاعر گروه تپش ۲۰۱۲، در گفت و گو با راديو فردا با اشاره به فستيوال توتال می گويد: «بايد نسبت به حرکت های دانشجويی در ايران ادای دين کرد.»


وی می افزايد: «برای ما شرکت دراين فستيوال افتخار بزرگی است زيرا تنها گروه ايرانی هستيم که در اين فستيوال شرکت کرده ايم و نوازنده ها و گروه های حرفه ای در اين فستيوال شرکت می کنند.»



  • «برای ما شرکت دراين فستيوال افتخار بزرگی است زيرا تنها گروه ايرانی هستيم که در اين فستيوال شرکت کرده ايم و نوازنده ها و گروه های حرفه ای در اين فستيوال شرکت می کنند.»
شاهین نجفی

وی همچنين می گويد: «سه روز بعد از آن ۱۸ تير است و ما ديديم بهترين فرصت برای ادای دين به اين جريان است و در اين فستيوال اين کار را انجام خواهيم داد.»


محمد نجفی در پاسخ به اين سؤال که در اين فستيوال چه برنامه هايی را اجرا خواهيد کرد و ترانه هايتان بيشتر آلمانی است يا فارسی؟ به راديو فردا می گويد: «ترانه های گروه تپش، هم آلمانی است و هم فارسی. گروه تپش که من برايشان گيتار هم می زنم، چند کار آلمانی، چند کار انگليسی و چند کار فارسی دارد که مضامين آنها اجتماعی-سياسی است.»


شاهين نجفی، خواننده و شاعر گروه تپش ۲۰۱۲، در ادامه گفت و گو با راديو فردا اضافه می کند که يکی از ترانه هايی که روز شنبه در جشنواره جهانی موسيقی با نام توتال درشهر بوخوم آلمان اجرا خواهد کرد، تازه ترين ترانه رپ اين گروه با نام «حاجی ما آخر خطيم» است.


در اين ترانه، يک حاجی به عنوان نماينده ای از يک تفکر اجتماعی، مورد خطاب قرار گرفته است.


او در پاسخ به علت گزينش اين شخصيت اجتماعی در اين ترانه می گويد: «با مخاطب قرار دادن اين حاجی، بحث ما انتقاد از تفکری است که در جامعه ما ريشه ای شده و در نتيجه انتقاد نسبت به تماميت اين ماجرا هدف اين ترانه است. در رپ می گوييم اگر از سمبل، استعاره و نمادهای شعری استفاده می کنيم، همه در خدمت توضيح و تبيين چيزی است که در جامعه دارد اتفاق می افتد و ملموس است.»


او می افزايد: «فقر، فحشا، خشونت، تفکر ضد زن و قوميت گرايی چيزهايی است که ما لحظه به لحظه لمس می کنيم.»


گروه تپش ۲۰۱۲ در ترانه «حاجی ما آخر خطيم»، پدر و مادرها را سرزنش کرده است که چرا فرزندانشان را به سکوت و غير سياسی بودن دعوت می کنند.


آقای نجفی در اين رابطه معتقد است: «به نظر من خانواده به عنوان کوچک ترين نهاد اجتماعی، وظيفه دارد به فرزندان خود از کوچکی به تدريج ياد دهد که نسبت به مسائل جامعه نظر داشته باشند و حرف بزنند. اگر چيزی درست نيست، نسبت به آن اعتراض کنند.»

شاهين نجفی در توضيح اين که در اين ترانه از برنامه هسته ای و اتمی ايران هم صحبت شده است، می گويد: «در مورد شعارانرژی هسته ای حق مسلم ماست، همه کسانی که متوجه مسائل ايران هستند، می دانند ملتی که مشکلش گوشت و مرغ است، ملتی که مشکلش قيمت برنج و گوجه فرنگی است، آيا فرصتی برای فکر کردن به انرژی هسته ای دارد؟ آيا انرژی هسته ای به صلاح اين کشور است؟ آيا هسته ای کردن اين منطقه درست است؟ در جامعه ای که مشکل اقتصادی و فرهنگی دارد، جايی برای چنين موضوعی باقی نمی ماند. جز اين که ما مطمئن شويم اين ماجرا عوام فريبی و کلک سياسی است.»