اوج گیری فشار به ولفویتس برای کناره گیری از بانک جهانی

از پل ولفوويتس، به عنوان يکی از «طراحان اصلی جنگ عراق» نيز نام برده می شود.

يکی از معاونين پل ولفوويتس، رييس بانک جهانی، در جلسه مديران اين بانک از وی خواست که برای حفظ منافع اين موسسه، از مقام خود کناره گيری کند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، منابع مطلع که در اين جلسه حضور داشته اند به اين خبرگزاری گفته اند که گاريمه ويلر، يکی از دو معاون پل ولفوويتس که از سوی وی، سال گذشته به اين مقام منصوب شد، در جلسه مديران، دست خود را بلند کرد و ناگهان آنچه «فساد اداری رييس بانک جهانی» توصيف شده را به بحث گذاشت.


آقای ولفوويتس، به دليل کمک به افزايش درآمد دوست دختر خود و زير پا نهادن قوانين اداری و استخدامی بانک جهانی، با چالشی جدی رو به رو شده است.


سخنگوی بانک جهانی در واکنش به طرح تقاضای استعفای ولفوويتس در يکی از مهم ترين جلسات مديران عالی رتبه اين بانک گفت: «به نظر من، اظهار نظر درباره يک جلسه خصوصی، نامناسب است.»


آقای ويلر، معاون پل ولفوويتس که اين موضوع را مطرح کرده، صندوقدار بانک جهانی در نيوزيلند بوده و به نوشته خبرگزاری رويترز در اين بانک، «محبوبيت و احترام» بسياری دارد.


در عين حال وی يکی از نخستين کارمندان باسابقه بانک جهانی بوده که پل ولفوويتس، بعد از کسب عنوان رياست بانک، با نظر وی به دايره مديران بانک فراخوانده شده است. آقای ولفويتس که از وزارت دفاع آمريکا به رياست بانک جهانی رسيد، بسياری از همکاران سابق خود در وزارت دفاع را به پست های مديريتی بانک منصوب کرد.


افشا شدن اسنادی که نشان می داد، پل ولفوويتس، از نومحافظه کاران سرشناس آمريکايی، بعد از تصدی مقام رياست بانک جهانی، به دليل روابط شخصی برای دوست دخترش امتيازات ويژه قائل شده، اين سازمان بزرگ مالی را با تلاطم رو به رو کرده است.


اما همزمان با اوج گيری فشارها برای استعفای وی از رياست بانک جهانی و به رغم اينکه وی به «فساد اداری» اعتراف کرده است، هيچ نشانه ای مبنی بر اينکه وی قصد دارد از سمت خود کنار رود ديده نمی شود.


مديران اين بانک بعد از افشا شدن اسناد اخير درباره رييس بانک جهانی، ابراز نگرانی کردند که اين موضوع، «اعتبار بانک برای مبارزه با فساد» را خدشه دار کند.


در عين حال، کاخ سفيد روز چهارشنبه بار ديگر اعلام کرد که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، «کاملا به ولفوويتس اعتماد دارد» و از وی پشتيبانی می کند.


از پل ولفوويتس، به عنوان يکی از «طراحان اصلی جنگ عراق» نيز نام برده می شود.