هنرمندان در «روز جهانی هنر در حمایت از جنبش حقوق مدنی ایران»

شنبه ۱۲ دسامبر، برابر با ۲۱ آذرماه، شش ماه از انتخابات ریاست جمهوری در ایران گذشت.

انتخاباتی که اعلام نتیجه آن به بزرگ‌ترین اعتراض‌های مدنی در ایران طی دهه‌های گذشته منتهی شد. اعتراض‌ها با واکنش خشن نیروهای امنیتی روبه‌‌رو شد و ده‌ها تن از معترضان در این خشونت‌ها جان خود را از دست دادند، صدها تن زخمی و هزاران تن دیگر نیز بازداشت شدند.

به گفته بسیاری از تحلیلگران، اعتراض‌های پس از انتخابات، مخالفان را زیر یک چتر جمع کرد. از سوی دیگر مخالفت‌ها و اعتراض‌ها به ایران محدود نماند و از مرزهای آن گذشت و کنشگران مدنی، فعالان سیاسی و هنرمندان بسیاری را به میدان آورد. در بسیاری از شهرهای اروپایی و آمریکایی، گروه‌های مدنی طرفدار صلح، کنشگران اجتماعی دانشجویان و شهروندان غیر ایرانی نیز برای اعلام همدلی خود با معترضان ایرانی همراه شدند.

در ششمین ماه پس از آغاز اعتراض‌ها شمار زیادی از هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی در بسیاری از شهرهای جهان گردهم آمدند و تحت عنوان «روز جهانی هنر در حمایت از جنبش حقوق مدنی ایران» پشتیبانی خود را از جنبش اعتراضی در ایران اعلام کردند. جنبشی که در ایران و جهان به جنبش سبز شهرت یافته است.

گروه «اتحاد برای ایران»، از سازمان‌دهندگان این گردهم‌آیی جهانی بود که آن را پیامی «به افتخار و یادبود جنبش حقوق مدنی در ایران» نامیده است.

فیروزه محمودی از اعضای این گروه به رادیو فردا می‌گوید: نشست اول ما در اوایل ژوئیه تشکیل شد و برنامه اولمان را، سازماندهی کردیم . و در آن زمان در ۱۱۰ شهر سراسر دنیا در یک روز، تظاهرات برگزار شد

ما با افراد مختلفی در تماس بودیم . کاری که ما می‌کنیم اکثرا یک کار شبکه‌ای است که گروه‌های مختلف را به هم ربط می‌دهد و کارهای هماهنگ کننده را انجام می دهیم.

روز شنبه ۱۲ دسامبر «روز هنر» نامگذاری شده بود و روز پنجشنبه نیز روز بین‌المللی حقوق بشر و دقیقا ششمین ماهگرد انتخابات ایران بود. بنابر این ما این روز را انتخاب کردیم تا کماکان پشتیبانی خود را برای ایران ادامه دهیم.

آن طور که شما در بیانیه خود ذکر کرده‌اید هنرمندان زیادی هم با شما در کشورهای گوناگون همکاری می‌کنند . ممکن است بگویید اصولا این برنامه در چه سطحی اجرا می‌شود؟

این برنامه تقریبا در ۳۰ شهر در سراسر دنیا که اکثر این شهرها در اروپا، کانادا و آمریکا هستند اجرا می‌شود.

برنامه متشکل از بخش‌های مختلفی در یک مکان مشخص است، راه اندازی گالری عکس از هنرمندان ، جلسات شب شعر و اجرای موسیقی بخشی از این برنامه‌هاست و در شهرهایی از جمله تورنتو، ونکوور، لندن، سانفرانسیسکو، نیویورک، بیکشک، توکیو و چند شهر آلمان برگزار می‌شود و هنرمندان مختلفی هم در بسیاری از این شهرها برنامه اجرا می‌کنند.

ما با کسانی که نتوانسته‌اند جزو شرکت کنندگان این برنامه‌ها باشند تماس گرفته‌ایم و پیام آنان را خطاب به مردم ایران در وب‌سایتمان گذاشته‌ایم.

برای آینده هم برنامه‌هایی دارید؟

ما داریم پله به پله جلو می‌رویم . تا جایی که می‌توانیم سعی می‌کنیم با گروه‌های مختلف آشنا شویم. همان طور که مسائل داخلی ایران روز به روز تغییر می‌کند ما هم داریم بررسی می‌کنیم که همزمان با این تغییرات به چه مدل و چه شکلی می‌توانیم مردم را حمایت کنیم.

به اعتقاد من مهم‌ترین کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که گروه‌های مختلف را به همدیگر وصل کنیم و اگر کاری از دستمان برمی‌آید حتما انجام دهیم.