لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

۱۲ دسامبر؛ «اتحاد هنرها در حمایت از جنبش حقوق مدنی ایران»


پوستر رخداد ۱۲/۱۲
پوستر رخداد ۱۲/۱۲
حامیان ایرانی و غیرایرانی حقوق بشر روز شنبه آینده، ۱۲ دسامبر، مطابق با شنبه ۲۱ آذرماه، که همزمان است با ششمین ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران برای اعلام «روز جهانی هنر در حمایت از جنبش حقوق مدنی ایران» گردهم می‌آیند.

ششمین ماه از برگزاری انتخابات اخیر در ایران که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد و به اعتراضاتی گسترده در ایران و خارج از کشور دامن زد با شصت و یکمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل یا همان «روز جهانی حقوق بشر» همزمان شده است.

گروه «اتحاد برای ایران»، از سازمان‌دهندگان این گردهم‌آیی جهانی، نام آن را «رخداد ۱۲/۱۲» (دوازدهمین روز از دوازدهمین ماه میلادی) و پیام آن را «به افتخار و یادبود جنبش حقوق مدنی در ایران» اعلام کرده است.

در کنار دیگر حامیان و سازمان‌دهندگان این رخداد جهانی از جمله «دیدبان حقوق بشر»، «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» و «سازمان زنان برنده جایزه نوبل»، عده‌ای از هنرمندان، آهنگ‌سازان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران ایرانی و غیرایرانی نیز با ضبط ویدئو‌هایی که همگی در وب‌سایت «یوتیوب» در دسترس است از «رخداد ۱۲/۱۲» حمایت کرده‌اند.

محسن نامجو، آهنگ‌ساز، رکسانا صابری، روزنامه‌نگار که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی شد، اسماعیل خویی، شاعر ایرانی، و آرش سبحانی، آهنگ‌ساز و خواننده گروه کیوسک، از جمله افرادی هستند که از رخداد ۱۲/۱۲ حمایت کرده‌اند.

محسن نامجو در پیام ویدئویی خود خطاب به مردم ایران اشاره می‌کند که «شرایط [در ایران] به شکلی پیش رفته است که هیچ کس نمی‌تواند به آن چه دارد پیش می‌آید بی‌تفاوت باشد.»

پیام محسن نامجو

گروه «اتحاد برای ایران» در وب‌سایت خود خواسته‌های سازمان‌دهندگان و حامیان «رخداد ۱۲/۱۲» از دولت ایران را «آزادی بیان و تجمعات و مطبوعات، آزادی زندانیان سیاسی ایران» اعلام کرده است.

دیگر خواسته این افراد در رخداد جهانی روز شنبه آینده «پایان دادن به تجاوز و قتل و شکنجه زندانیان و محاکمه مسئولین این اعمال» اعلام شده است.

از زمان آغاز اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات ایران در ابتدا که اکنون دیگر به نتیجه انتخابات محدود نمی‌شود، عده بسیاری مجروح و زخمی شده و عده‌ای هم جان خود را از دست داده‌اند که آمار متناقض رسمی از سوی مقامات دولت جمهوری اسلامی تعداد این افراد را زیر ۴۰ نفر نشان می‌دهد.

پیام رکساناصابری

XS
SM
MD
LG