یک روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران؛ پایان تبلیغات‎‎

روز جمعه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا و نیز انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، برگزار می‌شود‎

یک روز به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران باقی مانده‌است و فرصت قانونی تبلیغات نامزدهای این انتخابات از صبح روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه به پایان رسیده‌است.

ستاد انتخابات ایران پیشتر اعلام کرده بود تبلیغات انتخاباتی ساعت هشت صبح روز پنج‌شنبه، ۲۴ ساعت پیش از آغاز رأی‌گیری، به پایان می‌رسد.

کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا و نیز انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، روز جمعه ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود‎.

برآوردها نشان می‌دهد رقابت اصلی در انتخابات روز جمعه میان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری فعلی، و ابراهیم رئیسی است. طی روزهای گذشته اسحاق جهانگیری، به نفع آقای روحانی، و محمدباقر قالیباف، به‌سود آقای رئیسی از نامزدی در انتخابات کناره‌گیری کردند.

برآوردها نشان می‌دهد رقابت اصلی در انتخابات روز جمعه میان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری فعلی، و ابراهیم رئیسی است

ابراهیم رئیسی در حال حاضر از حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت مبارز و گروه جبهه پایداری، برخوردار است. زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از چهره‌های سرشناس معترض به انتخابات ۸۸، در کنار محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین، و گروه‌های اصلاح طلب، از حسن روحانی حمایت کرده‌اند.

بخوانید و دنبال کنید:

↯​پوشش لحظه به لحظه رویدادهای مرتبط با انتخابات ایران در رادیو فردا

↯​صفحه ویژه انتخابات ۹۶

↯گزارش‌ها و تحلیل‌های انتخاباتی

در جریان کارزار انتخاباتی، نامزدها در دو جبهه دولت فعلی و مخالفان آن، به بیان انتقادهایی شدید از یکدیگر پرداخته‌اند. این انتقادها در مواردی شکلی کم‌سابقه به‌خود گرفت؛ از جمله در جریان سخرانی حسن روحانی در مشهد که او سپاه پاسداران، صدا و سیما، قوه قضائیه و آستان قدس رضوی، چهار نهاد مهم زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی، را هدف انتقادهایی بی‌سابقه قرار داد.

در مقابل ابراهیم رئیسی نیز در جریان سخنرانی در همین شهر، هشدار داد که آقای روحانی «منافع ملی را فدای منافع شخصی» نکند.

برخی سخنان مطرح‌شده در جریان رقابت‌های روزهای گذشته با واکنش آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روبه‌رو شده‌است که گفته طرح برخی «حرف‌ها» در مناظره‌ها، «شایسته» مردم ایران نیست. آقای خامنه‌ای، «نفی آزادی» در ایران را بیان «ناسپاسی [از سوی] بعضی[ها]» نامیده‌است.

این گفته‌ها در حالی‌ست که سازمان‌های فرادولتی و بین‌المللی مدافع حقوق بنادین، انتقادهای مختلفی از جمهوری اسلامی کرده‌اند: از جمله انتقادها از تداوم نقض حقوق بشر و «مجازات‌های غیرانسانی»، سانسور شدید اینترنت، یا محدودیت‌های شدید آزادی بیان و مطبوعات. روند انتخابات در ایران نیز از جمله به‌دلیل «رد صلاحیت»های گسترده نامزدهای اولیه توسط شورای نگهبان، نهادی زیر نفوذ رهبر جمهوری اسلامی، با انتقادهای سازمان‌های فرادولتی روبه‌رو است.

شمار کل واجدین شرایط رای‌دادن در انتخابات پیش‌رو ۵۵ میلیون نفر تخمین زده می‌شود و شعب اخذ رای نیز حدود ۶۳ هزار و ۵۰۰ شعبه است. وزارت کشور ایران اعلام کرده «بیش از ۲۶۰ هزار نفر» تامین امنیت انتخابات را بر عهده دارند و «نیروهای کمکی» لازم نیز از طریق سپاه پاسداران ایران تامین شده‌است.

وزیر کشور ایران پیش از این اعلام کرده بود که نتیجه انتخابات به‌صورت «تجمیع‌شده و یک‌باره» اعلام خواهد شد، اما عباسعلی کدخدایى،‌ سخنگوی شورای نگهبان، ۲۷ اردیبهشت ماه گفت: «پیشنهاد ما به وزارت کشور این است که با توجه به حساسیت انتخابات ریاست جمهورى گزارش‌های اعلام نتایج به صورت تدریجى اعلام شود». در نهایت وزارت کشور ایران از تصمیم قبلی خود صرف‌نظر کرده و اظهار داشت نتیجه به‌صورت تدریجی اعلام خواهد شد.