لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

رئیسی در اجتماع مشهد: روحانی منافع ملی را فدای منافع شخصی نکند


ابراهیم رئیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در واکنش به انتقادهای حسن روحانی از او خواست که «منافع ملی را فدای منافع شخصی» نکند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای رئیسی روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت، در اجتماع هواداران خود در مشهد خطاب به حسن روحانی گفت: «در روزهای انتخابات حرف‌هایی می‌زنید که درست نیست، به شما نصحیت می‌کنم منافع ملی را فدای منافع شخصی نکنید».

او اضافه کرد: «به‌جای پاسخ دادن به مردم عصبانی هستید؟ از مردمی که صادقانه می‌گویند ما تحمل شنیدن اختلاس و فساد را نداریم، عصبانی هستید؟»

آقای رئیسی در جمع حامیان خود در اصفهان خطاب به حسن روحانی تهدید کرده بود که «می‌دانید قلب من صندوقچه اسرار است و اگر لب به سخن بگشایم کسی حریفم نیست».

صبح روز چهارشنبه نیز رهبر جمهوری اسلامی طرح برخی «حرف‌ها» در مناظره‌ها را «شایسته» مردم ایران ندانسته و «نفی آزادی» موجود در کشور را «ناسپاسی بعضی» نامید.

ساعاتی پیش از سخنرانی ابراهیم رئیسی در مشهد، حسن روحانی انتقادات بی‌سابقه‌ای را از سپاه پاسداران، صدا و سیما، قوه قضائیه و آستان قدس رضوی، چهار نهاد زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی مطرح کرده بود.

در همین حال آقای رئیسی درباره پرداخت نشدن مالیات توسط آستان قدس رضوی گفت که این نهاد «۱۰ برابر» پولی که باید به عنوان مالیات پرداخت کند را به فقرا و یتیمان داده است.

پرداخت نکردن مالیات توسط نهادهایی چون آستان قدس رضوی و قرارگاه خاتم الانبیای سپاه پاسداران، با نامزدی ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، به موضوع داغ بحث‌های اخیر بدل شده است.

آقای رئیسی در سخنان خود همچنین از عملکرد دولت حسن روحانی در سیاست خارجی با عنوان «دیپلماسی التماسی» نام برد.

او در پاسخ به سخنان حسن روحانی مبنی بر آشنا نبودن آقای رئیسی با «زبان دنیا» نیز گفت که «شما نگران مناسبات دیپلماسی ما نباشید، ما دیپلماسی را بلد هستیم».

او اضافه کرد: «اگر دیپلماسی این است که به غربی‌ها بگوییم هوای ما را در انتخابات داشته باشید ما این دیپلماسی را بلد نیستیم».

حسن روحانی در سخنرانی خود در اردبیل گفته بود: «شما بلدید با دنیا مذاکره کنید؟ شما زبان دنیا را می فهمید؟ شما در فهم زبان ملت خودتان گرفتارید».

آقای رئیسی همچنین خطاب به حسن روحانی گفت: «شما نگران آزادی اجتماعی زنان و جوانان نباشید، ما تمامی این آزادی‌های خدادادی و براساس قانون اساسی را برای تمام اقشار و به‌ویژه جوانان، هنرمندان و دانشجویان فراهم می‌کنیم».

حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از اینکه ابراهیم رئیسی نظر خود را درباره آزادی‌های سیاسی اعلام نکرده، انتقاد کرده است.

در مورد آزادی‌های سیاسی و مدنی، پیشتر شیرین عبادی حقوقدان ایرانی برنده جایزه صلح نوبل، تصریح کرده که هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران کارنامه حقوق بشری قابل قبولی ندارند.

او همچنین معتقد است که کارنامه آقای روحانی در زمینه رعایت آزادی‌های قانونی «بسیار ضعیف» است.

رفع حصر رهبران معترضان ۸۸، از جمله وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ است، که او پس از به قدرت رسیدن نتوانسته آن را عملی کند.

در عین حال منتقدان آقای روحانی، از جمله نهادهای ناظر حقوق بشری، از بهبود نیافتن وضعیت حقوق بشر و تداوم فشار و سرکوب در دانشگاه‌ها در دوران تصدی او انتقاد کرده‌اند.

۲۹ نماینده پارلمان اروپا نیز در نامه‌ای به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، بر ضرورت برگزاری «آزاد و عادلانه» انتخابات ریاست جمهوری ایران، و آزادی زندانیان سیاسی قبل از انتخابات تأکید کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG