گفت‌وگوی رئیسان مجلس ایران و ترکیه در مورد سوریه

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در نشست خبری مشترکی با جمیل چیچک، همتای ترکیه‌ای خود، گفت سه کشور ایران، ترکیه و عراق توافق کرده‌اند تا پی‌گیر راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه باشند.

دیدار آقای لاریجانی و آقای چیچک در روز شنبه ۳۰ شهریور ماه در تهران انجام شد و بنا به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، رئیس مجلس ایران در پی آن گفت «اولین مسئله این است که این توافق بین ایران و ترکیه وجود دارد که در مورد برخی از مسائل پیچیده در منطقه از جمله سوریه باید راه‌حل سیاسی وجود داشته باشد».

ترکیه از مهم‌ترین هواداران مخالفان بشار اسد به شمار می‌رود در حالی‌که تهران هم‌پیمان بشار اسد و دولت اوست.

علی لاریجانی گفته است «سفر چیچک به ایران منشاء خیری برای روابط دوجانبه و کمک به حل مسائل منطقه خواهد بود.»

خبرگزاری رسمی ترکیه نیز می‌گوید پس از این دیدار علی لاریجانی از موضع مشترک دو کشور برای «مبارزه با تروریسم» سخن گفته است.

روزنامه حریت ترکیه خبر داده است که انتظار می‌رود رئیس مجلس ترکیه روز یک‌شنبه با رهبر و رئیس‌جمهوری ایران نیز دیدار کند.

دیدار با حسن روحانی، تنها اندکی پیش از سفر او برای شرکت در نشست عمومی ملل متحد در نیویورک انجام می‌شود.

بنا بر پیش‌بینی‌ها، رئیس‌جمهوری تازه ایران در نخستین سخنرانی خود در نشست عمومی سازمان ملل به موضوع سوریه نیز می‌پردازد.

پیشتر آقای روحانی گفته بود از دولت خود خواسته‌ است برای رسیدن به توافقی میان اپوزیسون سوریه و دولت آن کشور تلاش کند.

این موضوع اندکی بعد با واکنش ائتلاف ملی سوریه (ائتلافی از مخالفان بشار اسد) روبه‌رو شد؛ مخالفان با اعلام اینکه ایران «بخشی از مشکل» است، فراهم کردن زمینه برای گفت‌وگو با دولت اسد را به کمک تهران رد کرده‌اند.

هرچند هنوز روشن نیست «موضع مشترک» ایران و ترکیه در مورد سوریه که علی لاریجانی از آن سخن گفته است، تاثیری بر «گفت‌وگوی» احتمالی خواهد گذاشت یا نه.

تا کنون تلاش‌ها به رهبری آمریکا و روسیه برای برپایی کنفرانس بین‌المللی صلحی که به «ژنو ۲» معروف است و در آن بناست راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه پیدا شود، فرجامی نیافته است.