پیشروی شورشیان مورد حمایت آمریکا در سوریه؛ اظهارات تند اردوغان علیه ائتلاف

اردوغان در یک کنفرانس خبری در اظهاراتی تند، اتهام‌هایی به ائتلافی زده، که خود از نظر «تاکتیکی» بخشی از آن به شمار می‌رود

در حالی‌که گزارش‌ها از سوریه حاکی‌ از پیشروی «دور از انتظار» شورشیان مورد حمایت آمریکا علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی است، رئیس‌جمهوری ترکیه، در اظهاراتی تند، ائتلاف به رهبری آمریکا را متهم به «حمایت» از داعش کرده‌است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید شبه‌نظامیان عمدتا کـُرد مورد حمایت آمریکا، در اطراف سد فرات در ۵۰ کیلومتری رقه، پیشروی کرده و در جریان درگیری‌ها، یکی از فرماندهان ارشد «داعش» نیز کشته شده‌است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید سرعت پیشروی اخیر ِ «نیروهای دمکراتیک سوریه» به سوی رقه «به‌دور از انتظار» بود.

مرحله دوم عملیات «نیروهای دمکراتیک سوریه» علیه داعش در این منطقه از دو هفته پیش آغاز شده‌است. هدف اصلی -آن‌طور که گزارش شده یا در گفته‌های رسمی بیان شده- تصرف رقه، مرکز اصلی حضور «حکومت اسلامی» در سوریه است.

مرحله اول عملیات شورشیان مخالف داعش به اوایل نوامبر باز می‌گردد، وقتی این گروه از شبه‌نظامیان، به مواضع افراطیون در شمال رقه حمله کردند. در حال حاضر نبردها، متمرکز بر مناطق غربی شهر ا‌ست.

«نیروهای دمکراتیک سوریه» عمدتا متشکل از گروه مسلح «یگان‌های مدافع خلق» است که کـردهای سوریه آن را بنا کرده‌اند و یکی از موفق‌ترین گروه‌های شورشی در نبردهای زمینی علیه «حکومت اسلامی» برآورد می‌شود.

اما از منظر آنکارا این گروه شاخه‌ای از «حزب کارگران کردستان» ترکیه و «گروهی تروریستی» است. آن‌هم در حالی‌که «نیروهای دمکراتیک سوریه» از حمایت آمریکا برخوردار هستند. این موضوع تنش‌هایی را در روابط دولت باراک اوباما و رجب طیب اردوغان ایجاد کرده‌است.

رئیس‌جمهوری ترکیه که گه‌گاه به انتقاد از آمریکا و گروه‌های مورد حمایت آن کشور می‌پردازد، در اظهاراتی که هفتم دی ماه بیان شده، ائتلاف به رهبری واشینگتن را متهم به حمایت از داعش کرده‌است.

این سخنان در حالی بیان شده که ترکیه خود را «از نظر تاکتیکی» بخشی از این ائتلاف معرفی کرده بود. ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان، نیز روز دوشنبه در تلویزیون این کشور در ارتباط با عملیات ارتش ترکیه در الباب سوریه، گفت ائتلاف باید به «مسئولیت‌هایش، به‌ویژه پشتیبانی هوایی» عمل کند.

اردوغان روز سه‌شنبه در جریان یک کنفرانس خبری گفته است «آن‌ها ما را به حمایت از داعش متهم می‌کنند… الان، آن‌ها از گروه‌های تروریستی از جمله داعش، ی‌پ‌گ و پ‌ی‌د (حزب اتحاد دمکراتیک) حمایت می‌کنند. این موضوع کاملا روشن است. ما مدرک داریم؛ عکس، ویدئو و تصویر».

او توضیح بیشتری در این مورد نداده است، اما در عین حال در بخشی دیگر از سخنانش از عربستان سعودی و قطر خواسته است به مذاکرات در مورد سوریه، میان دولتش، ایران و روسیه ملحق شوند.

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گفته‌های اردوغان، آن‌ها را حرف‌هایی «مضحک» توصیف کرده‌است. مارک تونر، سخنگوی این وزارت‌خانه گفته است چنین ادعایی هیچ پایه و اساسی ندارد.