لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

هشدار روسیه به آمریکا درباره ارسال تسلیحات برای شورشیان سوری


ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه
ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه

یک سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه گفته است، تصمیم دولت آمریکا در کاهش محدودیت در ارسال تسلیحات از جمله موشک های دوش پرتاپ برای شورشیان مخالف حکومت سوریه تهدیدی برای نیروی‌های روسی در سوریه است.

به گزارش رویترز ماریا زاخاروا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه گفته است: تغییر سیاست در خصوص کاهش محدودیت‌ها در ارسال سلاح و تجهیزات (برای شورشیان) که به عنوان بخشی از قانون بودجه سال ۲۰۱۷ تایید شده، از جانب مسکو به مثابه اقدامی خصمانه ارزیابی می‌شود.

رویترز می‌گوید، باراک اوباما که از منتقدان جدی دخالت نظامی روسیه در سوریه است، هفته گذشته قانون بودجه سال ۲۰۱۷ را امضا کرد.

این در حالی است که مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با رد اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته است که دولت باراک اوباما همچنان مخالف ارسال سامانه‌های ضد موشکی متحرک برای شورشیان سوری است.

به گزارش رویترز، مارک تونر گفته است: تصمیم ما در مخالفت ارسال MANPADS (موشک های دوش پرتاپ) همچنان تغییر نکرده است. ما نگرانی‌های عمیقی در خصوص ارسال چنین سلاح‌هایی به سوریه داریم.

باراک اوباما روز ۲۳ دسامبر (سوم دیماه) لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۷ این کشور یا «قانون اختیارات دفاع ملی» (NDAA) را امضا کرد.

رویترز می‌گوید، این قانون به وزارت دفاع اجازه نمی‌دهد برای ارسال موشک های دوش پرتاپ MANPADS اقدام کند، مگر اینکه وزیر امور خارجه آمریکا با ارسال گزارشی به کمیته مربوط در کنگره در خصوص چنین اقدامی توضیح دهد.

این در حالی است که روسیه از این قانون بودجه آمریکا انتقاد کرده است.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است: واشینگتن تصمیم خودرا برای ارسال کمک تسلیحاتی به نیروهای ضد حکومتی گرفته است، گروه‌هایی که با گروه‌های خون آشامی که گردن می‌زنند، تفاوت چندانی ندارند.

وی اضافه کرده است: دولت اوباما باید بداند هرگونه سلاحی که به (سوریه) ارسال شود خیلی سریع به دست گروه‌های جهادی خواهد افتاد.

روسیه در جنگ داخلی سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می کند. آمریکا و روسیه بر سر مساله سوریه اختلاف نظر دارند. آمریکا خواهان کناره گیری بشار اسد از قدرت است.

در جنگ داخلی سوریه صد ها هزار نفر کشته شده و نیمی از جمعیت کشور نیز آواره شده‌ اند. ارتش سوریه و شبه‌نظامیان شیعه حامی آن، با کمک ارتش روسیه، موفق شده‌اند پس از ۴ سال نبردهای شدید و محاصره بخشی از حلب، کنترل کامل آن را در دست گیرند.

XS
SM
MD
LG