«جوانان خاورمیانه؛ صدا هایی که شنیده نمی شوند»

در سایت «جوانان خاورمیانه»، چند ایرانی نیز فعالیت می کنند و موضوعات مختلف مربوط به این کشور پوشش داده می شود.

مرکز برکمن دانشگاه هاروارد، که در مورد اينترنت و جامعه فعاليت می کند و از مهمترين مراکز تحقيقاتی در اين زمينه محسوب می شود، در ماه مه، به مناسبت ده سالگی خود، به پنج نفر برای تاثيری که از طريق اينترنت در ده سال گذشته بر جامعه داشته اند، جايزه داده و از آنها قدردانی کرد.


يکی از اين پنج نفر، دختر ۲۱ ساله بحرينی است، به نام «اسراء الشافعی» که به دلیل بنيادگذاری و مدیریت سايت «جوانان خاورميانه» يا Mideastyouth موفق به دریافت جایزه ده هزار دلاری این مرکز شد.


اين سايت مسايل اقليت های مختلف قومی، مذهبی، جنسی و غيره را در خاورميانه پوشش می دهد و سعی می کند از آزادی بيان و حقوق بشر در اين منطقه پشتيبانی کند.


دست اندرکاران اين سايت، در به وجود آمدن پروژه های مختلفی در بسياری از کشورهای دنيا از جمله افغانستان، موريتانی، چين، و ويتنام نقش داشته اند.


در سایت «جوانان خاورمیانه»، چند ایرانی نیز فعالیت می کنند و موضوعات مختلف مربوط به این کشور پوشش داده می شود.


اسراء الشافعی در گفت وگو با رادیو فردا توضیحاتی در خصوص سایت جوانان خاورمیانه و مخاطبان آن ارائه کرده است.


رادیو فردا: چرا و چه وقتی تصميم گرفتید سايت جوانان خاورميانه را راه اندازی کنید و مخاطب شما چه کسانی هستند؟


اسراء الشافعی: من در مه سال ۲۰۰۶ سايت جوانان خاورميانه را راه اندازی کردم و يکی از دلايل اصلی اين کار اين بود که متوجه شده بودم در خاورميانه و به خصوص در ميان جوانان اين منطقه، کار چندان موثری در زمينه ايجاد ارتباط بين افراد و گروه های مختلف صورت نگرفته است.


هدف اين بود که گفت و گويی بی پروا ولی محترمانه ميان اعضای گروه های مختلف مذهبی، سياسی و غيره بر قرار شود.


در آغاز کار، ايرانی ها و عرب ها در برنامه های اين سايت شرکت کردند و سپس اسرائيلی ها و آمريکايی هايی که علاقمند به گفت و گو در مورد موضوعات مختلف و گوش دادن به يکديگر بودند به سايت ما پيوستند.


ما گروه خاصی را به عنوان مخاطب هدف قرار نداديم و در سایت، مقالات، داستان ها و تجربيات شخصی برای هر کسی که می خواهد به ما گوش دهد و به ما در پيشبرد پروژه ها کمک کند، هست. تا الان اکثريت خوانندگان ما در خاورميانه هستند.


سايت شما توجه خاصی به مسايل اقليت ها در خاورميانه داشته و پایگاه های اینترنتی برای گفت و گو ميان مسلمانان و بهائيان راه اندازی کرده است؟ اين پروژه تاکنون چه نتايجی داشته است؟


ما دو وب سايت در مورد بهائيان راه اندازی کرديم و اگر چه در عمل اين سايت ها، ديالوگی را بين بهائيان و مسلمانان به وجود آورد ولی هدف ما از راه اندازی اين سايت ها اين بود که به مسلمانان در مورد پايمال شدن حقوق بهائيان در جهان اسلام، به خصوص در ايران، اطلاع دهيم.


  • «ما در سايت خود پيام مهمی برای بهائيان داريم : نمی گذاريم به نام اسلام آنها مورد تبعيض قرار گيرند چرا که دين ما چنين کاری را توجيه نمی کند و ما با اين مسئله خواهيم جنگيد و به طور آشکار آن را محکوم می کنیم تا مسلمانان ديگر نيز تبعيض عليه بهائيان را محکوم کنند.»
اسراء الشافعی، بنیادگذار سایت جوانان خاورمیانه

«شبکه مسلمانان برای حقوق بهائيان» یا Bahairights.org به همين منظور به وجود آمد. دولت ها و اشخاصی در کشورهای اسلامی وجود دارند که حقوق بهائيان را زير پا می گذارند و اين امر را توجيه می کنند. اين امر غير قابل قبول است.


ما در سايت خود پيام مهمی برای بهائيان داريم: نمی گذاريم به نام اسلام آنها مورد تبعيض قرار گيرند چرا که دين ما چنين کاری را توجيه نمی کند و ما با اين مسئله خواهيم جنگيد و به طور آشکار آن را محکوم می کنیم تا مسلمانان ديگر نيز تبعيض عليه بهائيان را محکوم کنند.


چرا بايد چنين کاری کنند؟ چون ما در اکثريت هستيم و وظيفه ما است که دست به چنين عملی بزنيم و نه شخص ديگری.


بهائيان در ۳۰ سال گذشته در ايران با مشکلات جدی روبرو بودند. آيا تبعيض عليه بهائيان در کشورهای ديگر هم وجود دارد؟


بله، در مصر. اخيرا در این کشور به بهائيان حق داشتن کارت شناسايی داده شده ولی همچنان مشکلات آنها ادامه دارد. در سايت Bahairights.org بخشی را به مشکلات بهائيان در مصر اختصاص داديم.


دهها سال است که اين مشکلات ادامه دارد. در بسياری از کشورهای عربی بهائيان زندگی می کنند از جمله در بحرين ولی ما هيچ وقت در مورد آنها چيزی نمی شنويم.


در واقع بسياری از مسلمانان اصلا نمی دانند بهائيان چه کسانی هستند؟ دين آنها اسلام را قبول دارد و احترام زيادی برای محمد، پيامبر اسلام قائل هستند. البته بهائيان در ايران با بيشترين مشکلات روبرو هستند.


آيا شما مشکلات اقليت های ديگر در خاورميانه مانند عرب های ساکن اسرائيل را هم پوشش می دهيد؟


بله، ما در مورد تمامی اقليت ها صحبت می کنيم از همجنسگرايان گرفته تا کارگران مهاجر و از کردها گرفته تا عرب های ساکن اسرائيل. ما بخشی داريم در مورد يهوديان کشورهای عربی و عرب های اسرائيل. ما يک نويسنده فلسطينی مسيحی داريم که با ما همکاری می کند. ما صداهايی را که در جاهای ديگر شنيده نمی شود، منعکس می کنيم.


در کنار همکاران عرب زبان شما دست کم از دو ايرانی و دو اسرائيلی نام برده شده است. آيا ايرانی ها و اسرائيلی ها با هم همکاری می کنند يا هر کدام در گوشه ای مشغول فعاليت هستند؟


همه ما با هم کار می کنيم. امروز با سه همکار تبادل نظر کرديم که يکی بهایی بود، يکی مسلمان و يکی هم يهودی. ما هميشه با هم همکاری کرده ايم حتی اگر هميشه با نقطه نظر يکديگر موافق نباشیم. ما از يکديگر پشتيبانی می کنيم و گر نه، پروژه پيشرفتی نمی کند.


چه موضوعاتی را در مورد ايران پوشش می دهيد؟


ما بلاگرهايی از سراسر ايران داريم که موضوعات مختلفی مانند مذهب، اقتصاد و سياست را پوشش می دهند. آنها در مورد همجنسگرايی، موسيقی و هنر نيز صحبت می کنند.


آنها در مورد مشکلاتی حرف می زنند که در زندگی روزانه خود با آن روبرو هستند مانند سانسور. در برخی موارد هم به خارجی ها توضيح می دهند که ايران چگونه کشوری است. مثال جالبی در اين مورد نوشته «محمد» است که در مورد فعاليت های جوانان ايرانی در وقت آزادشان است.


در آينده نزديک چه پروژه هايی داريد و فکر می کنيد با چه چالش هايی روبرو می شويد؟


البته چالش ها و مشکلات زيادی در انتظار ما است مانند کمبود پول، مشکلات تکنيکی و مسايل قانونی. اين کار، ما را بسيار خسته کرده است ولی اخيرا یک جايزه ده هزار دلاری را از مرکز برکمن در هاروارد برای مطالعات اينترنت و جامعه دريافت کرديم و می توانيم اين را برای پيشبرد پروژه های جديد به کار گيريم.