بی اطلاعی از سرنوشت ۷۰۰ سرنشین کشتی فیلیپینی

کشتی «شاهزاده ستارگان» ۷۴۹ مسافر و خدمه حمل می کرد. (عکس:AFP)

نيروی دريايی فيليپين روز دوشنبه اعلام کرد که درباره سرنوشت حدود ۷۰۰ نفر از سرنشينان يک کشتی که روز شنبه بر اثر طوفان واژگون شد، اطلاعی در دست نيست.


کشتی «شاهزاده ستارگان» ۷۴۹ مسافر و خدمه حمل می کرد و روز شنبه در حدود سه کيلومتری جزيره سيبويان در مرکز فيليپين، بر اثر طوفان «فنگشن» واژگون شد.


اين کشتی از مانيل پايتخت فيليپن به سوی کبو، جزيره ای در جنوب اين کشور حرکت می کرد.


ادگار آروالو، يکی از سخنگويان نيروی دريايی فيليپين گفت که روز شنبه گروهی از امدادگران به کشتی نزديک شده اند ولی هيچ نشانی از بازماندگان نيافته اند.


عمليات تجسس و نجات در شب يکشنبه به خاطر شرايط بد آب و هوايی متوقف شده بود.


وی افزود: غواصان نيروی دريايی فيليپين روز دوشنبه به جست و جو برای دستيابی به اطلاعات بيشتر در مورد سرنوشت سرنشينان اين کشتی ادامه می دهند.


ريچارد گوردون، رييس سازمان صليب سرخ فيليپين به سی ان ان گفت: يک کشتی آمريکايی که مجهز به هليکوپتر است، برای کمک به قربانيان با امدادگران فيليپينی همکاری می کند.


امدادگران می گويند که موفق شده اند تاکنون ۳۳ نفر از بازماندگان اين طوفان را نجات دهند و ماهيگيران جسد ده نفر را پيدا کرده اند.


طوفان فنگشن روز شنبه با سرعت ۱۴۰ کيلومتر در ساعت به برخی از جزاير فيليپين رسيد و سپس به سوی تايوان و چين حرکت کرد.


بسياری از نزديکان سرنشينان از اين که اين کشتی در چنين شرايطی اجازه حرکت گرفته ابراز تعجب کرده و می گويند: «چگونه آنها چنين اجازه ای را داده اند؟ هم اکنون نيز هيچ اطلاعی در مورد سرنوشت سرنشينان به ما نمی دهند.»


ريچارد گوردون می گوید: بارها پیش از این، کشتی های شرکت صاحب کشتی «شاهزاده ستارگان» دچار سانحه شده اند.


برخی از نجات يافتگان می گويند که اگر چه بسياری از سرنشینان توانستند پيش از واژگون شدن کشتی به دريا بپرند ولی امواج سهمگين، آنها را به نقاط نامعلومی برده است.


در سال ۱۹۸۷ ، مهمترين سانحه دريايی اين کشور، پس از جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد که طی آن کشتی «دونا پاز» غرق شد و چهار هزار و ۳۰۰ مسافر آن جان باختند.