آمادگى آمريكا برای جمع آورى ۱۰۰ ميليارد دلار در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی

هیلاری کلینتون روز پنجشنبه در نشست کپنهاگ از تعهد آمریکا برای جمع آوری میلیاردها دلار پول به منظور مقابله با تغییرات آب و هوایی سخن گفت.

هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا روز پنجشنبه در كپنهاگ اعلام كرد كه واشينگتن آماده پيوستن به ديگر كشورها براى جمع آورى يكصد ميليارد دلار تا سال ۲۰۲۰ به منظور كمك به كشورهاى فقيرتر براى مقابله با تغییرات آب و هوایی است.

رقم ۱۰۰ ميليارد دلار كه نخستين بار از سوى واشينگتن در مذاكرات طولانى مدت براى كمك مالى براى مقابله با گرمايش زمين مطرح شد، از ميزانى كه برخى از كارشناسان تغييرات آب و هوايى عالم كرده اند كمتر است.

با اين حال، ايوو دى بوئر، رييس كنفرانس سازمان ملل در زمينه تغييرات آب و هوايى گفت: گفت و گوها بايد بر روى «كفايت» چنين رقمى متمركز شود.

اعلام آمادگى آمريكا مى تواند به بن بست موجود در گفت و گوهاى كپنهاگ ميان كشورهاى غنى و فقير در باره ميزان كاهش آلاينده ها و تامين منابع مالى براى مقابله با تغييرات آب و هوايى پايان دهد.

بن بست موجود در مذاكرات حول محورهايى چون تعهدات مربوط به توليد گازهاى گلخانه اى، اجتناب از جنگل زدايى و همچنين گرايش به استفاده از فناورى هاى مرتبط با انرژى هاى پاك دور مى زند.

ميان آمريكا و چين و همچنين بين كشورهاى پيشرفته صنعتى و در حال توسعه، بر سر چگونگى مقابله با گرمايش زمين اختلاف نظر وجود دارد.

هيلارى كلينتون مى گويد: تامين اين مبلغ مشروط به آن است كه رهبران جهان بر سر معاهده مبارزه با گرمايش زمين به توافق وسيعى در مذاكرات نشست سازمان ملل در كپنهاگ دست پيدا كنند.

به گفته وى، «اين توافق بايد شامل تمام قدرت هاى اقتصادى عمده، اقدام هاى معنى دار براى كاهش گازهاى گلخانه اى و ايجاد نظامى به منظور اطمينان از اينكه فعاليت هاى همه طرف هاى درگير شفاف است، باشد.»

محمود احمدى نژاد كه براى شركت در نشست تغييرات آب و هوايى سازمان ملل به كپنهاگ رفته است در سخنانى بار ديگر به آمريكا حمله كرد و گفت: «آيا همه اهداف كنوانسيون با مصرف كمتر از نيمى از بودجه نظامى دولت آمريكا محقق نمى شود؟»
وزير امور خارجه آمريكا اظهار داشت: «رقم ۱۰۰ ميليارد دلار خيلى زياد است. اين مى تواند اثرات محسوسى بر جاى بگذارد.»

در همين حال، خبرگزارى آسوشيتدپرس به نقل از يكى از مقام هاى دانماركى گفته است: سازمان دهندگان كنفرانس سازمان ملل احتمالا به توافقى كه مد نظر آنهاست دست نخواهند يافت.

گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، نيز در اين زمينه اظهار عقيده كرده است كه «ما مى توانيم از طريق همكارى با يكديگر ظرف ۴۸ ساعت آينده، به توافقى برسيم كه بتوان كمك كند تا سياره ما براى نسل هاى آتى نيز به حيات خود ادامه دهد.»

همچنين اتحاديه اروپا بيانيه اى صادر و از «فقدان پيشرفت در مذاكرات» ابراز نگرانى كرده است.

شبكه اقدام بين المللى عليه گرمايش زمين اعلام كرده است: پيش بينى مى شود به دليل توليد گازهاى گلخانه اى، دماى زمين در اواسط قرن جارى چهار درجه افزايش يابد كه فراتر از انتظار قبلى دانشمندان مبنى بر بالا رفتن دو درجه اى دماى زمين است.

در همين حال، محمود احمدى نژاد، رييس جمهور ايران، كه براى شركت در نشست تغييرات آب و هوايى سازمان ملل به كپنهاگ رفته است در سخنانى بار ديگر به آمريكا حمله كرد و گفت: «آيا همه اهداف كنوانسيون با مصرف كمتر از نيمى از بودجه نظامى دولت آمريكا محقق نمى شود؟»

وى از كشورهاى صنعتى خواست تا «تعهدات بين المللى را بپذيرند و همزمان ساز و كار روشن و كارسازى براى مهار دولت ها و بخش هاى اقتصادى متمرد، از جمله الزام به پرداخت جريمه به كشورهاى خسارت ديده، پيش بينى و اعمال شود.»

رييس جمهور ايران با ادعاى اينكه در افغانستان، ۲۵۰ ميليارد دلار و در عراق، يك هزار ميليارد دلار صرف جنگ شده است پرسيده كه «بهتر نيست بخشى از اعتبارات نظامى كشورها به ارتقاء رفاه مردم و كاهش آلودگى ها اختصاص يابد؟»

نشست ۱۱ روزه كپنهاگ فردا پايان مى يابد و انتظار مى رود حدود ۱۲۰ تن از سران و مقام هاى عالى رتبه جهان، از جمله باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا، فردا در آخرين روز اين نشست شركت كنند.