بیژن کیان، شریک سابق مایکل فلین، در دادگاه فدرال حاضر می‌شود

در هفته‌های اخیر تحولاتی در پرونده آقای کیان رخ داده که ممکن است باعث تبرئه او شود.

بیژن رفیع کیان، تاجر ایرانی- آمریکایی و شریک سابق تجاری مایکل فلین، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده، روز دوشنبه قرار است در الکساندریا (ایالت ویرجینیا) و با حضور هیات منصفه محاکمه شود.

دو اتهام مرتبط با لابی کوتاه‌مدت و راه‌اندازی یک کارزار تبلیغاتی در سال ۲۰۱۶ همراه با فلین برای استرداد فتح‌الله گولن، واعظ ناراضی ترک، به آنکارا متوجه بیژن کیان شده است. ترکیه می‌گوید گولن طراح کودتای نافرجام این کشور بوده است.

دادستان‌های حوزه شرقی ویرجینیا آذرماه پارسال در کیفرخواست خود گفته بودند: «متهمان به دنبال بی‌اعتبار و لکه‌دار کردن شهروند ترکیه نزد سیاستمداران و افکار عمومی بودند، تا اینکه سرانجام امکان استرداد وی را فراهم کنند».

به گزارش سایت پولیتیکو، اگر دادگاه فدرال الکساندریا آقای کیان را در هر دو اتهام مجرم تشخیص دهد، وی احتمالا به حداکثر ۱۵ سال زندان محکوم خواهد شد هرچند ممکن است حکم خفیف‌تری بگیرد.

با این حال، در هفته‌های اخیر تحولاتی در پرونده آقای کیان رخ داده که ممکن است باعث تبرئه او شود، از جمله اینکه قبلا قرار بود مایکل فلین علیه وی شهادت دهد که اعلام شده است دادستان‌ها از احضار مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا منصرف شده‌اند.

ضمن اینکه هفته گذشته آنتونی ترنگا، قاضی دادگاه ایالتی آمریکا، اعلام کرد او هیچ شواهدی مبنی بر شرکت بیژن کیان در توطئه‌ای که دادستان‌ها متوجه او کرده‌اند ندیده است.