بن بست در مذاکرات شورای امنیت درباره سوریه به دلیل مخالفت روسیه

  • نادر صدیقی
نشست شوراى امنيت سازمان ملل روز سه شنبه درباره بحران سوریه و بررسی پیش نویس قطعنامه ای برای درخواست کناره گیری بشار اسد از قدرت بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت و روسیه با قطعنامه پیشنهادی از سوی اتحادیه عرب مخالفت کرد.

در این نشست، مقام هاى ارشد اتحاديه عرب به بيان وضعيت فعلى سوريه پرداختند. نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، از شورای امنیت خواست تا «واکنشی سریع و قاطع» برای توقف خون ریزی در سوریه نشان دهد و مردم این کشور را در مهلکه ای که گرفتارند رها نکند.

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر قطر نیز در این نشست گفت: «ماشین کشتار سوریه هنوز به کار خود ادامه می دهد.»

پيش‌ نويس قطعنامه ای که اتحاديه عرب تهيه کرده و کشورهای غربی از آن حمايت می ‌کنند، از بشار اسد، ریيس جمهوری سوريه می‌خواهد از قدرت کناره‌ گيری کند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در نشست یاد شده از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا برای پایان دادن به خشونت ها و کشتارها در سوریه، از قطعنامه پیشنهادی اتحادیه عرب پشتیبانی کند.

وی گفت که اقدام سازمان ملل در مورد سوریه، با آنچه در لیبی صورت گرفت، کاملا متفاوت خواهد بود.

خانم کلینتون اظهار داشت: «ايالات متحده آمريکا مصرانه از شورای امنيت می خواهد تا از درخواست اتحاديه عرب برای توقف فوری يورش نيروهای دولتی سوريه عليه مردم عادی، پشتيبانی و آزادی آنها را برای انجام تظاهرات مسالمت آميز تضمين کند.»

به گفته وی، «برای جامعه جهانی زمان آن فرا رسيده است تا اختلاف ها را کنار بگذارد و برای مردم سوريه پيام روشنی از پشتيبانی بفرستد.»

خانم کلينتون تاکيد کرد امروز شواهد روشن نشان می دهند که نيروهای بشار اسد آغازگر تمام حمله ها و کشتار افراد غير نظامی سوری هستند. ولی هر چه بر تعداد شهروندان مسلح برای دفاع بيشتر می شود، خشونت نيز آن چنان افزايش می يابد که از کنترل خارج شده است.

وزير امور خارجه آمريکا با اشاره به گزارش اخير اتحاديه عرب در مورد اوضاع سوريه گفت: در تمام اين گزارش گفته شده که رژيم اسد هيچ اهميتی به وعده های خود نداده و در مقابل، به ميزان خشونت اضافه کرده است.

خانم کلينتون گفت: «سوريه به ۲۳ ميليون شهروند خود تعلق دارد نه به يک فرد و يا خانواده او. تغيير در سوريه همچنان ممکن و ميسر است بی آنکه کشور را به ويرانی کشد و يا استبداد ديگری را موجب شود.»

حمایت قدرت های غربی، مخالفت روسیه

نبیل العربی، دبير کل اتحاديه عرب، نیز طی گزارشی به شورای امنيت گفت که اتحاديه عرب می کوشد تا از دخالت خارجی و به ويژه دخالت نظامی در سوريه پرهيز کند و امنيت و حاکميت ملی مردم سوريه را محترم می شمارد.

فرانسه و بريتانيا نيز روز سه شنبه خواستار اقدام فوری شورای امنيت برای پايان دادن به کشتارها در سوريه شدند.

ولی روسيه کشورهای غربی و اتحاديه عرب را متهم کرد که سوريه را به سوی يک جنگ داخلی می کشانند.

سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز سه شنبه در شهر سيدنی استراليا به خبرنگاران گفت که راه حل اين بحران بايد يک راه سوری باشد.

آقای لاورف گفت: ما هرگز در هيچ جا نگفته ايم که حفظ بشار اسد در مسند قدرت، پيش شرطی برای حل بحران سوريه است.

ریيس دستگاه ديپلماسی روسيه گفت اگر مخالفان دولت سوريه از گفت و گو با مقام های دولتی خودداری می ورزند، چه چاره ای ديگری وجود دارد؟

روز دوشنبه دولت آمريکا اعلام کرد که تلاش وزير خارجه اين کشور برای تماس تلفنی با همتای روسی اش بی ثمر بوده است.

ويکتوريا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا بر اين نکته تاکيد کرد که خانم کلينتون برای ۲۴ ساعت کوشيده تا پيش از اجلاس شورای امنيت با سرگئی لاوروف تماس تلفنی برقرار کند ولی تماس با وی ميسر نشده است.

آقای لاوروف در اين زمينه توضيح داد که به هنگام تماس تلفنی، وی با همتای استراليايی خود مشغول مذاکره بوده و اين در سنت ديپلماتيک روسيه نيست که نسبت به طرف های صحبت خود بی احترامی کند.

لاوروف با اين حال اضافه کرد که سفيران کشورها در سازمان ملل متحد در حال رايزنی بر سر متن تازه ای هستند و احتمالا درست نيست که از سوی ديگر جهان درباره اصلاح دبيری اين متن گفت و گو شود.

روسيه می‌ گويد که با پيش ‌نويس قطعنامه شورای امنيت در مورد سوريه، به اين دليل که از مداخله خارجی در آن کشور جلوگيری نمی‌کند، مخالف است.
ولاديمير چيژوف، سفير روسيه در اتحاديه اروپا، روز چهارشنبه خواستار تغييراتی در اين پيش ‌نويس شد که نظر مسکو را در حل بحران سوريه بدون دخالت خارجی تامین کند.

در واشنگتن گفته می شود که به رغم بن بست موقت در شورای امنيت بر سر حل بحران سوريه، بشاراسد مجبور به کناره گيری است.

روز سه شنبه جيمز کلپر، مدير اطلاعات ملی آمريکا در يک کميته سنای اين کشور اظهار عقيده کرد که «مسئله، زمان سقوط بشار اسد است و ممکن است اين زمان طولانی باشد.»

مدير اطلاعات ملی آمريکا افزود: اکنون پرسش پس از دوران بشار اسد مطرح است. تا آن جايی که به دولت ايران و حزب الله مربوط می شود، اين امر موجب نگرانی عميقی است. از همين روست که آنها تلاش های شان را برای گسترش منابع کمکی و مشاوره ای جهت سر پا نگاه داشتن رژيم اسد بيشتر کرده اند.