یونان: ایران درخواستی برای پهلوگیری نفتکش «آدریان دریا» نداشته است

ابرنفتکش «آدریان دریا» حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت است.

یونان می‌گوید ایران درخواستی برای پهلوگیری نفتکش «آدریان دریا» که اخیرا در جبل‌الطارق رفع توقیف شد، نداشته است.

این نفتکش که بعد از توقیف نام خود را از «گریس ۱» به «آدریان دریا» تغییر داده است، روز یکشنبه هفته جاری پس از ۴۵ روز توقیف، جبل‌الطارق را ترک کرد و گزارش‌ها حاکی است که با بیش از دو میلیون بشکه نفت به سمت بندر کالاماتای یونان در حال حرکت است و تا دوشنبه هفته آینده به آنجا خواهد رسید.

آمریکا به یونان هشدار داده است ارائه هرگونه خدمات به این نفتکش عواقب خواهد داشت و منابع یونانی به رسانه‌ای محلی گفته‌اند دولت یونان در تماس با دولت آمریکا پیرامون این موضوع است.

رویترز از قول وزارت کشتیرانی یونان گزارش داده است که این نفتکش با سرعتی پایین در حال حرکت است و هنوز هیچ درخواست رسمی از ایران درباره این نفتکش به یونان ارائه نشده است.

بر اساس این گزارش، معمولا نفتکش‌ها ۴۸ ساعت قبل از رسیدن به بندری، درخواست پهلوگیری را رسما اعلام می‌کنند و احتمالا این نفتکش از آب‌های یونان عبور کرده و به قبرس برود.

نفتکش یاد شده با انتخاب مسیری غیرعادی و دور زدن قاره آفریقا به جبل‌الطارق رسیده بود و علت توقیف آن، مظنون بودن به نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا درباره منع خرید و فروش نفت با سوریه بود. ایران اعلام کرده است مقصد این نفتکش سوریه نبوده است.