«رنگ زعفران» بهترين فيلم هندوستان شناخته شد

مراسم اهدای جايزه بين المللی آکادمی فيلم هندوستان از سال ۲۰۰۰ در خارج از هندوستان برگزار می شود و هدف از آن معرفی سينمای هندوستان به جهانيان است.

«رنگ زعفران» (با نام اصلی Rang de Basanti ) اسکار باليوود بهترين فيلم سال هندوستان را دريافت کرد.


اين فيلم ساخته راکيش اومپراکاش مهرا، که در سينماهای برخی از کشورهای اروپايی نيز به نمايش درآمده است، در مراسم شنبه شب باليوود که در شفيلد بريتانيا برگزار شد جايزه بين المللی آکادمی فيلم هندوستان را تصاحب کرد.


«رنگ زعفران» در ۱۴ بخش نامزد دريافت جايزه بود. در اين فيلم ا مير خان، بازيگر ۴۲ ساله معروف سينمای هند بازی می کند و موضوع آن به دختر مستندسازی برمی گردد که می خواهد داستان ناسيوناليست های هندوستان را که عليه استعمار انگليس مبارزه می کردند به فيلم برگرداند.


«رنگ زعفران» يک درام سياسی است که از همه نشانه های سينمای امروز هندوستان بهره می برد.


جوانان جذابی که به سبک و سياق مدل های غربی لباس می پوشند، موزيک مدرن گوش می دهند، می خوانند و می رقصند. با استفاده از مونتاژ سريع صحنه ها و جابجايی های تند رقص و موزيک. اما تفاوت «رنگ زعفران» با ديگر فيلم های عمومی هندوستان اين است که در آن از عشق های متداول و درام های خانوادگی خبری نيست و جنبه سياسی فيلم تا به انتها پر رنگ باقی می ماند.


جايزه بين المللی آکادمی فيلم هندوستان به طريقی مشابه اسکار اهدا می شود. ابتدا مشاورين اين آکادمی نامزدهای بخش های مختلف را معرفی می کنند و سپس در روز مراسم از ميان آن ها بهترين ها را برمی گزينند.
مراسم اهدای جايزه بين المللی آکادمی فيلم هندوستان از سال ۲۰۰۰ در خارج از هندوستان برگزار می شود و هدف از آن معرفی سينمای هندوستان به جهانيان است.


در اين مراسم به توليدات صنعت فيلمسازی باليوود، که نامی مرکب از اولين حرف از نام شهر بمبئی، مرکز فيلمسازی هندوستان، و هاليوود است؛ جوايزی داده می شود.


جايزه ۴۵ سانتی متری آکادمی فيلم هندوستان مجسمه خورشيدی است که دو شعاع نوری از آن تابيده است.


شش دوره گذشته اين مراسم به ترتيب در کشورهای انگليس (لندن)، آفريقای جنوبی (سان سيتی)، مالزی (گنتين هايلند)، آفريقای جنوبی (يوهانسبورگ)، سنگاپور، هلند (آمستردام) و امارات متحده عربی (دوبی)، برگزار گرديد.