«بدون اعلام سیاست جدید توسط خامنه ای، مذاکره با آمریکا ممکن نیست»

  • علیرضا کرمانی

نمایی از دیوار سفارت سابق آمریکا در تهران

وزير امور خارجه ايران در گفت ‌و گو با خبرگزاری ایرنا، مذاکره با هر کشوری، از جمله آمريکا را، در صورتی که اين گفت ‌و گوها «هم ‌سطح» برگزار شود، منتفی ندانست.

علی‌اکبر صالحی در اين گفت ‌و گو، سوء تفاهم‌ها بين ايران و عربستان را معلول تحولات منطقه‌ای و قابل رفع دانست.

وزير امور خارجه ايران همچنين با تاييد اقدام پادشاه بحرين برای مذاکره با مخالفان، ابراز اميدواری کرد که اين اقدام‌ها چاره‌ ساز باشد.

در گفت ‌و گو با امير طاهری، تحليلگر سیاسی، این موضوع را بررسی کرده ایم.

گفت و گو با امیر طاهری، تحلیلگر سیاسی، درباره احتمال مذاکره ایران و آمریکا

Your browser doesn’t support HTML5

گفت و گو با امیر طاهری، تحلیلگر سیاسی، درباره احتمال مذاکره ایران و آمریکا



رادیو فردا: پيام روشن صحبت‌های آقای صالحی چيست؟

امیر طاهری: آقای صالحی به عنوان وزير خارجه، منافع ايران را در نظر می گيرد و می داند که لازمه حفظ اين منافع اين است که ايران با کشورهای ديگر هم همکاری کند.

منتها متاسفانه ما با دو ايران روبرو هستيم؛ ايران به عنوان يک کشور، و ايران به عنوان يک انقلاب.

آقای صالحی می گويند که اختلاف نظرهايی وجود دارد. می خواهم بپرسم اين مسئله چه معنای سياسی برای بيرون از ايران می تواند داشته باشد؟

کشورهايی که در ايران منافعی دارند به خوبی می دانند که در ايران دو نظر متفاوت وجود دارد، يعنی يک حاکميت دوگانه در اين کشور وجود دارد که اين دوگانگی مانع از آن می شود که جمهوری اسلامی بتواند يک سياست مشخص را در پيش بگيرد.
تا زمانی که خود آقای خامنه ای، همان طور که همواره سياست های کلی رژيم را تعيين کرده است، سياست جديدی را در مورد ايالات متحده اعلام نکند، تصور نمی کنم که آقای صالحی و آقای احمدی نژاد در اين زمينه بتوانند جدا از آقای خامنه ای اقدام مهمی انجام بدهند.

امیر طاهری، تحلیلگر سیاسی

آقای صالحی سعی می کند که روابط را با عربستان سعودی و کشورهای ديگر خليج فارس مانند بحرين، کويت و قطر و ديگران بهبود ببخشد، ولی در عين حال از آن سو، آقای جنتی در خطبه های نماز جمعه، خواستار فتح بحرين به دست مسلمانان و سرنگونی رژيم عربستان سعودی شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در مورد اختلاف نظر ايران با عربستان می گويند که سوء تفاهمی در اين ميان وجود دارد، سوء تفاهم بر سر مسئله ای که دو جانبه نيست. اين اظهار نظرها تا چه اندازه می تواند روابط ايران و عربستان را بهبود ببخشد؟

متاسفانه درست چند ساعت پيش از سخنان آقای صالحی، سخنگوی وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که از آقای صالحی هيچ گونه دعوتی برای سفر به عربستان نشده است.

مقامات سعودی می گويند که اگر قرار باشد صرفا به رفت و آمد اکتفا کنيم، به نوعی اتلاف وقت است و آقای صالحی زمانی بايد به عربستان سعودی سفر کند که چيز مشخصی برای عرضه کردن داشته باشد و در موقعيتی باشد که بتواند روابط ديپلماتيک دو کشور را بر مبنای تازه ای بگذارد.

در سخنان وزير امور خارجه ايران صحبت هايی هم راجع به آمريکا مطرح شده است و اينکه دشمنی دائمی وجود ندارد. پرسش من اين است که آيا به اعتقاد شما مجموع سخنان تازه آقای صالحی، استرتژی تازه ای را مطرح می کند؟

سخنان آقای صالحی از صحبت های رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه الهام گرفته است، که سه سال پيش سياست خارجه جديد ترکيه را اعلام کرد و اين سياست خارجی در يک عبارت خلاصه می شد و آن عبارت «دشمنی با هيچ کس» بود.

ولی مسئله اين است که آيا آقای صالحی و دولتی که ايشان در آن عضويت دارند، می توانند سياست «دشمن نداشتن» را در ايران پياده کنند؟

چند روز پيش آیت الله علی خامنه ای سياست های کلی اشتغال در ايران را اعلام کرد، يکی از اين سياست ها جذب سرمايه گذاری خارجی و بهبود مناسبات خارجی است. آیا ممکن است فشارهای اقتصادی، جمهوری اسلامی را وادار کرده باشد که بخواهد در سياست خارجی خود تجديد نظر کند؟ و اين مصاحبه آقای صالحی ، وزير خارجه، با چراغ سبز رهبر جمهوری اسلامی ايران بوده باشد؟

بارها اتفاق افتاده است که يک مقام جمهوری اسلامی سعی کرده است نسبت به روابط ايران با ايالات متحده، يک سياست ملايم تری را ارائه بدهد.

ولی تا زمانی که خود آقای خامنه ای، همان طور که همواره سياست های کلی رژيم را تعيين کرده است، سياست جديدی را در مورد ايالات متحده اعلام نکند، تصور نمی کنم که آقای صالحی و آقای احمدی نژاد در اين زمينه بتوانند جدا از آقای خامنه ای اقدام مهمی انجام بدهند.